Räkna inte bara hjul och kulor
Kul med abakus.Foto: Scanpix
Foto: Pressens Bild
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det agerandet ligger helt i linje med hur kommunen brukar agera när det rör trafikfrågor i Visby.
Det brister i konsekvensanalysen. En sak var i fokus. Intäkter till kommunen. Det var den enda konsekvens man var intresserad av när parkeringsavgifter infördes.
Avgifterna var inte till för att styra trafiken. De differentierades nästan inte alls.
Effekterna på handeln och övrigt näringsliv frågade man heller inte efter.
Eller vad konsekvenserna skulle bli i resten av Visby när alla arbetspendlare försöker hitta avgiftsfria platser att parkera på.
Samma attityd visar kommunen gentemot trafiken till innerstaden. Under ett par decennier har man bedrivit ett målmedvetet arbete med att begränsa tillgängligheten till innerstaden. När frågade man efter effekterna för innerstadens alla företagare? Vad händer med de rörelser som försöker leva året runt och ge liv åt världsarvsstaden? Finns det någon smärtgräns, och på vilken nivå?
Det tog man aldrig reda på. Det var mer intressant, och enklare, att räkna hur många hjul som passerar en kabel kopplad till ett räkneverk
Färre hjul = bra.
Jag minns en scen från tv-serien hem till byn där en av byborna körde och backade över en trafikräknare, fram och tillbaka, för att lura fram ett myndighetsbeslut om en bättre väg. Jag hoppas att ingen agerat på liknande sätt, men i motsatt syfte, vid någon av portarna till innerstaden.
Om kommunen i framtiden visar större förståelse för att politiska beslut kan ha onödiga men förutsägbara negativa effekter för näringslivet och medborgarna så kommer mycket att vara vunnet när det lokala företagsklimatet ska bedömas.
Det är inte bara kommunala kulor och hjul som räknas.