Profilgruppens profil är manlig
Foto: ODED BALILTY
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag tror det är viktigt med en god kvinnorepresentation. Inte minst om man vill ha nya influenser och nya idéer från röster som inte tidigare hörts. Och det måste väl ändå vara avsikten?
Å andra sidan är uppgiften inte lätt. Jag är benägen att tro på Håkan Ahlsten som är ordförande i profilproduktgruppen när han säger att många kvinnor som har kontaktats har tackat nej. Jag var där när Tillväxt Gotland hade sitt första möte. Det var drygt två dussin personer närvarande. Två var kvinnor. Hälften av dem hette Eva Nypelius. Mötet var öppet. Nästan alla kvinnor hade valt att inte vara där.
Så visst är det oroande att bara 23 procent är kvinnor i arbetsgrupperna. Men jag förstår också varför det kan ha blivit så.
Kanske kunde man ha ökat andelen kvinnor genom att begränsa antalet män. Arbetsgruppen som jobbar med profilprodukter omfattar 29 personer. Jag har åtminstone aldrig upplevt att en så stor grupp kan fungera som en arbetsgrupp. Om det är så svårt att begränsa sig fruktar jag att resultatet av gruppens arbete kan bli att alla produkter är profilprodukter.