Priset slår ut Gotland

Staten måste skjuta till mer pengar, som kompenserar oljeprishöjningarna, för att inte båtpriserna ska slå ut Gotland.

Staten måste skjuta till mer pengar, som kompenserar oljeprishöjningarna, för att inte båtpriserna ska slå ut Gotland.

Foto: Fotograf saknas!

Politik2012-03-29 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Tio procents höjning av priserna på Gotlands landsväg till det land vi tillhör, Sverige! Nu har vi passerat smärtgränsen säger många, men har vi inte redan gjort det för några år sedan.

De fraktköpare inom livsmedelsnäringen, som inte samverkar i stora koncerner och därför kan köpa frakterna billigare, klagar desperat över de höga fraktpriserna som hotar livsmedelsnäringens framtid på Gotland.

Besöksnäringen har klagat några år över att det bara är de rika och välbeställda som har råd att åka till Gotland på semester. Besöksnäringen håller på att bli utkonkurrerad av alla andra besöksmål. De två främsta näringarna på Gotland, besöksnäringen och livsmedelsnäringen hotas i grunden av de skenande priserna på vår transportväg till fastlandet.

Igår uppvaktade LRF och region Gotland riskdagens trafikutskott. Det är en bra början. Särskilt LRF bör prata om vad politikerna kan göra åt den dåliga konkurrensen mellan speditionsfirmorna i landet. Av fraktpriset är det drygt 80 procent som avgörs av speditionsfirmornas pris. Fraktpriset är egentligen inte en färjeprisfråga, utan en prisfråga för de stora speditionsfirmorna, som har ett oligopol där konkurrensen är svag.

Däremot är prisfrågan för alla resande till och från ön, gotlänningar som fastlänningar, beroende av priset på färjan. Allt beror på oljeprishöjningarna och det nu gällande avtalet, där staten tar hälften och resenärerna den andra hälften. Det samlade Gotland håller stenhårt fast vid de gotländska ståndpunkterna. Det innebär att fart och turtäthet ska vara som nu. Då krävs att staten, regeringen, Trafikverket skjuter till mer pengar än avtalet, som kompenserar oljeprishöjningarna mer än statens halva, för att inte båtpriserna ska slå ut Gotland.

Kostnaden för Gotlandstrafiken är knappt en procent av Trafikverkets budget. Om de omfördelar två-tre hundra miljoner kronor direkt för att kunna sänka priserna i Gotlandstrafiken, så skulle det inte märkas för någon annan, än att Gotland fick en chans att klara sig.

En sådan omfördelning kräver inga nya pengar från regeringen. Det är bara att tillåta Trafikverket att ge Gotland en chans att vända utvecklingen. Närings- och regionalpolitiskt skulle det vara en billig investering från regeringen för att rädda Gotlands utveckling.