I GT den 18/2 och vid två tillfällen när jag mött Eva Nypelius har hon kritiserat debatten om annat än snabbfärjor. Jag tröttnade på detta försök att strypa debatten och skrev lördagens ledare.
Jag tror inte alls att det skadar Gotland med en fri debatt om verkligheten som påverkar vår färjetrafik, som Eva Nypelius menade i GT den 18/2. Men jag gläds över att hon nu vill debattera färjetrafiken med mig.
Jag vill liksom Eva Nypelius helst ha snabbfärjorna kvar. Jag kan acceptera att regeringen lägger till några hundra miljoner kronor till om året för att bekosta de ökande bränslekostnaderna för snabbfärjorna. Jag har lite svårare att, som Eva Nypelius, blunda helt för den miljö- och klimatpåverkan som de i närtid till buds stående bränslena ger. Eva Nypelius verkar inte bry sig om att våra snabbfärjor är stora miljöbovar, just på grund av den höga farten.
Eva Nypelius sätter sitt stora hopp till LNG, som bränsle för färjorna. Priset på LNG blir inte lägre, utan det blir fördelaktigare på grund av att bunkeroljepriset ökar så mycket. Bränslekostnaderna minskar inte särskilt mycket, om än något, med LNG. Och koldioxidutsläppen minskar bara med 20 procent jämfört med bunkerolja.
Viking Lines nya färja är en "flexifuel"-färja, som kan drivas med diesel, tjockolja eller LNG. Färjan har kommit till genom att staten har satsat 250 miljoner kronor i investeringsstöd. När Viking Grace kommer att gå på LNG är osäkert. Och det är en färja som kommer att gå cirka 24 knop. Alltså ingen snabbfärja. Var finns billigare, nu tillgängliga och miljövänligare bränslen för de gotländska snabbfärjorna? Det verkar inte finnas något ännu. Jag hoppas jag har fel om att det ska dröja 30-40 år.
Om vi blundar hårt för miljöpåverkan, så vore det kanske bäst om staten betalar oljeprisökningarna, så vi fick behålla våra snabbfärjor och att biljettpriserna sjunker.
Om nu inte detta går och billigare och miljövänligare bränslen inte finns, vad återstår då? Tycker Eva Nypelius att det är viktigare med farten än med lägre priser på våra båtar? Jag kan tänka mig lägre fart på villkor att priserna sjunker rejält för resenärer och frakterna. Vi måste på Gotland diskutera alternativ och prioriteringar i Gotlandstrafiken.