Besöksnäringen på Gotland är allvarligt skärrade och upprörda över de höga färjepriserna och dess konsekvenser för resandeströmmarna till ön.
Det finns en allvarligt kritik av Destination Gotlands döljande av resandestatistiken, som visar att det är antalet gotlänningar som ökat sitt resande mest och inte alls icke-gotlänningar. Pigge Werkelin är mycket upprörd över detta gömmande av statistiken, som är avgörande för besöksnäringen utveckling.
Problemet är att de höga färjepriserna är kopplade till farten. Snabbfärjorna drar mer bränsle och de sista fem knopens fartökning drar enorma summor pengar. Och dessutom gör det färjorna till Gotlands största koldioxidutsläppare tillsammans med giganten Slite Cementfabrik. I detta perspektiv har Pigge Werkelin gjort en undersökning om intresset för att åka en halvtimme längre mot lägre biljettpriset. Och turistföretagaren Niklas Harlevi har kollat med sina kunder vad de tycker. Mönstren är de samma. Det finns en ökande vilja att åka längre på färjan mot att priset blir avsevärt lägre.
Niklas Harlevis undersökning visar klart att det är färjepriset och inte boendepriset, som gör att turister avstår från att åka till Gotland. När Destination Gotland kritiseras för det höga priset skyller de alltid på att de följer avtalet. Och i princip gör de det. Men de sätter ägar- och vinstintresset före den gotländska besöksnäringens intresse. Det finns nämligen i avtalet utrymme för lägre priser, men de som styr inom rederiet har bestämt att de alltid ska ligga på takpriset. Det vill säga ta ut maximala priser enligt avtalet, även om det innebär färre resenärer och att de prisar Gotland ur marknaden.
Rederiets agerande gör att Pigge Werkelin skriver på sin blogg: "Ibland blir det rätt ihåligt när de säger sig agera för öns bästa då de istället klart och tydligt borde lämna debatten och förklara att de har särintressen."
Få vill ha bort snabbfärjorna, men få vill ha en ständig prisökning på grund av stigande bränslepriser. Inte bara företagarna inom besöksnäringen måste diskutera alternativa hastigheter och turer för båtarna. Även öns politiker måste ta tag i denna fråga.
Regeringen vill inte betala mer än i dag för Gotlandstrafiken. Kan vi få både snabbfärjor och lägre biljettpriser då?