Postkodspirater

Politik2010-10-05 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag har retat mig på Postkodlotteriets aggressiva marknadsföring. På ständigt nya kuvert i brevlådan som ska övertyga mig om att prenumerera på deras lotter. Och jag har frågat mig vad denna marknadsföring kostar.
Jag är förbannad på Postkodlotteriets affärsidé, där ändamålet (välgörenhet) får helga medlen. Svenskarna har verkligen fått ingnuggat i plytet att de riskerar att stå utan medan deras grannar badar i pengar, om de inte deltar i Postkodlotteriet. Det liknar skrämseltaktik, utpressning och hot.

Efter Svenska Dagbladets granskning vet vi mer. Under 2009 gick bara 23 procent av intäkterna till välgörande ändamål. I Holland, där Postkodlotteriets förebild verkar, går minst 50 procent av intäkterna till välgörenhet. Men i Sverige storsatsar Postkodlotteriet på marknadsföring. Och belönar cheferna rikligt. Om vd skriver Svenska Dagbladet:
"Under 2007 fick han en lön på 2,3 miljoner kronor, 2008 uppgick den till 5,7 miljoner och i fjol drog han in 2,7 miljoner."

I jämförelse med Postkodlotteriet framstår Röda korset och de andra stora välgörenhetsorganisationerna som oerhört måttfulla i de villkor de erbjuder sina högsta chefer.
Om du vill idka välgörenhet, ge pengar till välgörenhet. Postkodlotteriet använder tre fjärdedelar av dina pengar till något annat.