Planerar skolan bort utbildningen?

Vad lär vi oss av detta?Foto: Pawel Flato/SCANPIX

Vad lär vi oss av detta?Foto: Pawel Flato/SCANPIX

Foto: Pawel Flato/SCANPIX

Politik2010-12-11 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

De flesta av oss har väl erfarenheter både för bra och dåliga lärare. Vad var det som gjorde dem bra eller dåliga? Det är många faktorer som spelar in. Kunskaper. Berättartalang. Engagemang. Flit. Noggrannhet. Människokännedom. Empati. Ansvar. Och så vidare.

Rimligen är det ungefär samma egenskap i dag som förr, som avgör hur framgångsrik en lärare är. Men lärarrollen har förändrats kraftigt. Samtidigt lär sig svenska elever allt mindre jämfört med eleverna i andra länder. Det visade senast dem PISA-undersökning som presenterades i veckan.

Hur har lärarrollen förändrats? Lärarna har pådyvlats en mängd nya uppgifter. Många av dem är administrativa och dokumenterande. Läraren Eva-Lotta Fors citeras på Svenska Dagbladets ledarredaktions blogg.

"Idag har en lärare inte många minuter för varje elev. Man undervisar och gör ett självklart för- och efterarbete kring detta. I övrigt förväntas man också läsa och svara på mejl, utveckla och kvalitetsbedöma sin arbetsplats, finnas till hands för elever under hela dagen, utvärdera sitt arbete, utvärdera elevers arbete, hålla föräldrakontakter, skriva åtgärdsprogram, skriva, utforma och uppfölja alla elevers individuella utvecklingsplan, informera alla undervisande lärare om detta, göra uppföljningar, skriva individuella omdömen om alla elever, rastvakta, vikariera för varandra, föra sin egen närvaro/löneadministration, vidareutbilda sig, skriva hembrev, kopiera och distribuera material, hålla läroplattformen uppdaterad och delta på en eller ett par veckokonferenser. Bland annat."

Syftet med många av dessa uppgifter är väl att verkligen säkerställa kvaliteten i utbildningen. Men frågan är om inte denna börda får den rakt motsatta effekten. Den tar kraft och uppmärksamhet från det viktigaste uppdraget, undervisningen.

Man lyckas bara på ett utförligt sätt dokumentera en verksamhet som lär ut allt mindre.

Tänk åter på de goda lärare du själv har haft. Hur mycket bättre skulle dessa lärare i historia, engelska eller matematik har blivit, av alla de kringuppgifter som deras nutida kollegor tvingas ägna en stor del av sin arbetstid åt?