Ikväll talar statsminister Fredrik Reinfeldt i Almedalen, men Moderaternas partisekreterare Kent Persson och chefsstrategen Per Schlingmann avslöjade redan i går hur man ska vinna valet 2014. Det gjorde de både på Dagens Nyheters debattsida och vid en presentation i Visby.
Eller gjorde de det? För om det skulle vara ett recept på valvinst så hade bäst-före-datumet gått ut på många av ingredienserna som legat oanvända lite för länge.
Moderaterna ska torgföras som det moderna arbetarepartiet. Det må vara sant, jämfört med en socialdemokrati som lever i det förgångna och som har bytt ut en snuttefilt till partiledare och ersatt honom med en annan.
Men även Moderaterna behöver fylla begreppet med ett matigare och näringsrikare innehåll. Och framför allt behöver man visa att man menar allvar under de två år som återstår av mandatperioden. Man behöver börja leverera mer nu, och inte bara prata om vad man ska göra efter 2014.
Det gäller bland annat företagsklimatet och förutsättningarna för entreprenörer och innovationer. Alliansen har varit bra på öka drivkrafterna till arbete, men har ägnat mindre och mer förströdd uppmärksamhet åt arbetsmarknadens andra sida. Förutsättningarna för att skapa fler jobb.
Bland annat har det gått alldeles för långsamt att lätta på företagens regelbörda.
Jag hoppas därför att Fredrik Reinfeldt inte bara kommer att prata om sina visioner för nästa mandatperiod, utan också om hur alliansens pågående regeringssamarbete ska få en vitamininjektion.
Han tycker kanske att den är felaktig, men den allmänna bilden av regeringen är ändå att den är tröttkörd och oinspirerad. Om väljarna får behålla det intrycket kommer det att bli oerhört svår att vinna valet 2014. Om alliansen slokar efter sex år vid makten finns det ju ingen anledning att tro på att energin återvänder efter tio eller elva år vid rodret.
De stora visionerna är viktiga. Men för ett regeringsparti måste de vila på en grund av handlingskraft i nutid.