Piggar upp och sticker i ögonen
Ser ljus framtid. Och har intressanta idéer om hur Gotlandstrafiken kan utformas. Annat är mindre välbetänkt.arkivfoto: Tobias Wallström
Foto: Tobias Wallström
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Somliga risningar piskar in budskapet att Pigge Werkelins åsikter på något sätt skulle skada Gotland, när han avviker från den "officiella" gotländska uppfattningen.
Det finns inga frågor där alla måste dra åt samma håll. Det finns inga frågor som Gotland måste besvara med en röst. Hur ska vi få en öppen debatt, där idéer får brytas mot varandra, när de som har avvikande uppfattningar uppmanas hålla tyst? Hur ska vi få bästa möjliga trafik i framtiden, om vi av förhandlingstekniska skäl inte vågar blotta att enigheten på Gotland inte är total?
Så vad kan man säga om Pigge Werkelins förslag? Till att börja med är det en partsinlaga, färgad av de problem och möjligheter han ser i de verksamheter där han själv är involverad. Inget konstigt med det. Det vore konstigare om det inte vore så. Företrädare för andra branscher och intressen får väl stå upp för sina ståndpunkter.
Med detta sagt: han har en del intressanta idéer. Det är viktigt att Gotlandstrafiken även i fortsättningen bedrivs på en nordlig och en sydlig linje. Men om man kan göra vinster i tid och/eller koldioxid genom att förändra vilka hamnar Gotlandstrafiken använder, så tycker jag att det är ett spår som ska utvärderas i grunden. Om en sådan förändring dessutom frigör kapacitet för att ta emot kryssningsbåtar i Visby så är det bara grädde på moset. Men givetvis behöver vi veta mer om vilka effekter detta skulle få för resandet och resenärerna.
En annan intressant idé är nolltaxa för hamnavgifter och flygplatsavgifter. Det vore en näringspolitisk stimulans som inte diskriminerar mellan olika företag och medborgare, och som kan innebära mycket för förbindelserna mellan Gotland och resten av Östersjöområdet.
Men jag ska väl inte neka till att delar av Pigge Werkelins förslag väcker mer obehag än nyfikenhet. Jag ogillar verkligen vissa av hans idéer om alternativa användningsområden för de pengar som i dag finansierar färjetrafiken.
Till exempel vill jag inte att 18 miljoner per år ska gå till att marknadsföra Gotland och locka människor att resa hit. De näringar som har dessa intressen får finansiera sin egen reklam och PR. Jag vill inte heller ha ett lokalt halvkommunalt arrangemangsbolag som delar ut pengar till välsedda arrangemang och introducerar än mer av favorisering och diskriminering i det gotländska näringslivet.