P-frågan på hjärnan?

Nej. P-avgifter är en tyngre och viktigare fråga än många tycks tro.Foto: Niu Yixin/scanpix

Nej. P-avgifter är en tyngre och viktigare fråga än många tycks tro.Foto: Niu Yixin/scanpix

Foto: NIU YIXIN

Politik2011-12-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Vad tycker de boende i innerstaden om p-avgifter? Ingen aning. Visby Innerstadsförenings enkät rörande denna och andra frågor är ett bra initiativ. Men med 59 svarande går det inte att dra några slutsatser om den verkliga opinionen.

En slutsats som ABSOLUT inte kunde dras var "Innerstadsbor är positiva till avgifter" - men det var ändå rubriken på helagotland.se. Bara omkring en fjärdedel i enkäten vill ha p-avgifter året om. Det är 16 personer.

Bara som en parentes. Volkswagen lyckades klämma in 16 anställda i den nya citybilen Up. Bilen är 40 centimeter kortare än en Polo.

Nära hälften kunde tänka sig p-avgifter under sommarmånaderna. Men 47 procent är fortfarande inte mer än 28 personer av de 59 som svarat.

Men oavsett vad innerstadsborna anser, oavsett om man knackar på och avtvingar allihop en åsikt, så är detta inte en fråga enbart för dem som bor i innerstaden. Parkerings- och trafikregleringar angår alla som verkar i och besöker en plats. Innerstaden är inte ett så kallat gated community (inhägnat bostadsområde) där fastighetsägarna dikterar sina egna regler. Den är en del av ett större samhälle.

Att p-avgifter inte är en struntfråga framgår på nyhetsplats i GA i dag. Fyra anställda vid Coop Forum blir av med jobbet och facket pekar på p-avgifterna som en förklaring till minskade intäkter.

Snart är det dags för tekniska nämnden att fatta ett nytt beslut om regler och taxor för parkering, ett beslut som kanske framförallt gäller sommaren 2012. Erfarenheterna från 2011 ska då naturligtvis vägas in. Och Coop Forums erfarenheter kan nu läggas till den läxan.

Jag hoppas att tekniska nämnden inte låter sitt omdöme påverkas av att man har brist på pengar. P-avgifter ska ju användas för att lösa trafik- och parkeringsproblem. Inte tekniska nämndens ekonomiska problem.

Annars riskerar man att nämndens kassa kris sprider sig till de företag som är beroende av nämndens beslut.