P-avgifter inte här för att stanna

Politik2010-03-27 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Parkeringsavgifter är en av de frågor där det blivit tydligt att Alliansens politik på Gotland skiljer sig från Moderaternas. Moderaterna har varit en del av den majoritet som infört P-avgifter i Visby och infört hårdare tidsbegränsningar för parkering i andra orter. Men samtidigt skriver Moderaterna om att avskaffa P-avgifterna och förlänga P-tiderna i det trafikpolitiska program för Gotland som presenterades i går.

Det kan verka lite löjeväckande. Men det är priset för att regera i en koalition, där det finns andra partier som har fått fler röster. Tack och lov att det finns ett alternativ att rösta på för dem som inte vill ha några P-avgifter. Vänsterpartierna i oppositionen tycker ju tyvärr som Centerpartiet i den här frågan, att det är en bra idé att gotlänningarna ska betala både P-automater och P-avgifter för att parkera på platser som det bara är verklig brist på under en kort högsäsong på sommaren..

En koalition kan ju inte bygga på att den som en gång förlorat en intern förhandling i en fråga, måste erkänna sig besegrad för all framtid. Om Moderaterna blir större än Centerpartiet i kommunalvalet kan det finns förutsättningar för att P-avgifterna faktiskt försvinner igen. Och ska man vara riktigt noga så att har ju kommunen i många fall ännu inte lyckats införa P-avgifter där man planerat för det.

Det är viktigt att Alliansen är överens om grunderna i den politik som ska drivas gemensamt under nästa mandatperiod, och att denna enade front visas upp för väljarna. Men samtidigt måste det finnas utrymme för att profilera sig och visa att det finns skillnader mellan partierna som ingår i Alliansen. P-avgifter är en fråga där detta utrymme finns.

Moderaterna trycker också på att vägunderhållet måste förbättras på Gotland. Så sant. Det är ju inte ovanligt att vägbanan är så sliten att man undrar över om man smyginfört spårbunden trafik på Gotland igen. Både kommunen och Vägverket behöver satsa mer på underhåll. När Vägverket anser sig behöva sänka hastighetsbegränsningarna på Gotlands vägar så borde man lägga ut ny asfalt istället för att sätta ut nya skyltar.

Trafikprogrammets avsnitt om kollektivtrafiken är grundligt impregnerat med politiskt korrekta formuleringar. Men det görs också några viktiga påpekanden som är goda utgångspunkter för en mer ändamålsenlig busstrafik. Till exempel:
"Ökade kollektiva transporter är inte bara positivt. Även dessa belastar miljön, därför måste passagerarantalet per tur öka. Miljöbelastningen per passagerare blir då lägre i jämförelse med den egna bilen."
Bussar med inga eller enstaka passagerare kan aldrig vara miljövänliga. Det rullar för många sådana i linjetrafik på Gotland.