Öppet forum med staten

Politik2012-03-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det var på eget initiativ som Destination Gotland (DG) började med Öppet Forum som i tisdags avlöpte för trettonde gången. Numera är det inskrivet i avtalet att denna form av dialog med kunderna ska göras en gång om året.

Nu är kanske inte just denna detalj särskilt besvärande för DG men avtalets i övrigt hårt mallade krav gör att man inte anser sig kunna göra egna flexibla lösningar för att till exempel sänka priset på vissa avgångar.

Det var samma förut när prisnivåerna var fastlagda, bolaget förklarade då att man inte kunde utnyttja möjligheten att styra resandet med billigare biljetter på mindre attraktiva avgångar. Detta ändrades men det nya systemet ledde till ramaskri för att det var svårt att jämföra priset när det inte fanns en fast prislista.

I dag är priserna så höga att resandet har påverkats, gotlänningar reser mer men hos de som inte är skrivna här minskar trenden. Många gör gällande att vi står vid ett vägskäl, priserna måste pressas ner om inte Gotland ska förlora sin viktiga status som turistmål.

Destination Gotland lägger nu allt ansvar på politiken. Som operatör, och enda troliga anbudsgivare på en trafik liknande dagens, har man självklart ingen annan ambition än att för egen del få ett ännu bättre avtal i den kommande upphandlingen.

Att bolaget ska berätta för mycket och för öppet om vad som är möjligt att göra redan i dag är därför inte mycket att vänta sig. Inte heller vill de ens på en höft säga hur stora prishöjningarna kommer att bli om inte mer pengar skjuts till från staten i ett nytt avtal.

Det är således ingen objektiv bild som ges på Öppet Forum, särskilt inte när det stundar en ny upphandling. Därmed inte sagt att man inte redovisar en relevant bild av förutsättningarna.

Det är ju inte heller operatören som ska peka ut färdriktningen eller sätta upp vilka krav som ska finnas med i ett kommande avtal.

Därför är behovet i dagsläget större för ett öppet forum med statsmakterna om Gotlandstrafiken i dag och framöver. Vad man än tycker om trafikens utformning så kan det inte vara rimligt att det inför varje ny avtalsperiod ska råda total ovisshet om vilka pengar och vilka kriterier som staten skissar på.

Det ska inte komma som en överraskning hur just denna sträcka av den nationella infrastrukturen ska fungera vart tionde år. Det är fullständigt orimligt att särbehandla Gotland på det viset. Självklart måste man ta hänsyn till vilken miljöpåverkan trafiken har, men det måste vara statens ansvar att se till att Gotland inte heller här diskrimineras för att det inte finns (?) alternativa till oljan i dagsläget.

För det miljövänliga är oftast inte det initialt billigaste alternativet. Varför inte satsa på världens renaste och modernaste färjetrafik, ge operatören förutsättningarna att bli spjutspetsen och därmed få ännu en affärsfördel genom avtalet.