Även om själva underlaget i stort sett är detsamma som det som presenterades i januari finns några intressanta nyheter när Trafikverket nu har inlett sin upphandling av Gotlandstrafiken.
Jag tycker inte att det är fel att öppna för en större flexibilitet som att ha en lite långsammare tur att välja på. Minimikraven är på 3,45 timmar på norra linjen och 4 på den södra. Om en av dubbelturerna till Nynäshamn går lite saktare och med sänkt pris är det bra, förutsatt att den andra turen går med dagens överfartstid.
Men att den enda dubbelturen till Oskarshamn kommer att ta en timme längre än den gör i dag är inte acceptabelt. Med tanke på att det är en kortare sträcka än Visby-Nynäshamn borde minimikravet vara högre på södra linjen.
Att ha två olika rederier inom trafiken, en på den södra och en på den norra, vore inte heller helt fel, konkurrens är alltid bra. Förutsatt då att man inte klassar Oskarshamnslinjen som en B-linje som framför allt ska passa godstrafiken.
Sammantaget känns dock utgångsläget mer optimistiskt i dag än efter Trafikverkets linje som presenterades i januari. Men allt hänger på vilka avvägningar och bedömningar Trafikverket gör av de anbud som kommer in. Då gäller det att man håller vad man lovar och lägger större vikt vid kvaliteten på de olika anbuden och inte bara tittar på prislappen.
Ansvaret vilar fortsatt tungt på både Trafikverket och regeringen.