Sedan turistföreningen snubblade på sina egna fötter - och sedan regionens lyckades utlysa en så snårig upphandling att man inte fick några budgivare - och sedan Tillväxt Gotland stannade i växten...
Puh.
Nå, sedan allt det där hände har besöksnäringens branschgemensamma tjänster och intressen blivit på sätt och vis föräldralösa. Regionens två bolag - Välkommen till Gotland AB och Gotlands Näringslivsservice AB - är ju något av en kommunal fosterhemsplacering.
I går anmälde sig en hugad vårdnadshavare, något du även kan läsa om på nyhetsplats i dagens tidning. Gotlands promotion har redan tidigare sysslat med destinationsmarknadsföring med mera och guidat många kunder till sina medlemsföretag via webbplatsen destinationgotland.se.
Men nu planerar man att skruva upp ambitionerna. Verksamheten ska bli bredare och företaget ska bli mer publikt. Man ska svälla och fylla det tomrum som regionen och turistföreningen lämnat efter sig. Ja, tomrummet ska fyllas med nytt innehåll som lockar fler till Gotland. Och man ska inte bara vara portalen för besökare från omvärlden, utan också en portal för gotlänningar som ska ut i världen.
Gotland Promotions Conny Bohlin var mycket entusiastisk och angelägen om att komma igång.
Med på presskonferensen var också regiondirektören Bo Dahllöf. Det borde han nog inte ha varit. Han välkomnade ambitiösa samarbetsparters för regionen vill gå "i armkrok" med näringslivet. Men han var mycket angelägen om att poängtera att regionen även vill samarbeta med andra aktörer. Dahllöf kände sig nog lite som han råkat smita in bara för att upptäcka att det var på fel fest.
Gotland promotion är en privat aktör även om man har ambitionen att representera allt fler, och det får inte framstå som om just Gotland Promotion har en ställning som ingen annan kan få..
Är det välvilja eller vinstintresse bakom Gotland Promotions expansionsplaner? Tja, hittills har väl företagets provisionsintäkter plöjts ner i verksamheten. Men gör det någon stor skillnad om motiven är lite blandade? Framgångar för Gotland Promotion bygger ju på framgångar för de företag som använder Gotland promotions tjänster. Verksamheten kommer bara att fortsätta växa om alla inblandade parter känner sig som vinnare, och den bygger inte på skattemedel. Även om skattemedel kan medfinansiera enskilda projekt.
Men det är klart. Jag kan inte neka till att det skaver lite om ett visst rederi (Gotland Promotions största ägare) skaffar sig ett ännu fastare grepp om besöksnäringens viktigaste förutsättningar och institutioner. Men å andra sidan är det glädjande att någon har kraften att ta nya tag när andra har kroknat eller hukat och turistföreningen fick gå i kvav.