Håkan Juholt vill slåss för tvåhamnsalternativet i gotlandstrafiken.
Se där en öppen dörr att slå in med en smäll.
I övrigt var Håkan Juholts budskap under sitt gotlandsbesök att det är regeringens sänkta skatter som är orsak till att Region Gotland nu måste sy in kostymen så den kommer att spänna rejält över axlarna.
Att skatten sänkts så att vanligt folk fått cirka en månadslön extra att leva på per år beskrivs som djupt omoraliskt. Men ändå accepterar Juholt skattesänkningarna och planerar inte att återhämta dessa medel till statskassan mer än för några få.
Rutavdraget som han också beskrivit i synnerligen nedsättande ordalag tänker han behålla.
Så de stora förklaringarna till de svårigheter som Sveriges kommuner och landsting nu brottas med tänker Juholt alltså inte jobba för att medvetet åtgärda.
Nog är det väl ytterst märkligt?
Håkan Juholt vill att vi skjuter över ansvaret för det som nu händer i Region Gotland på Fredrik Reinfeldt och Annie Lööf.
Visst finns det frågor där kostnader vältras över på kommunerna. Till exempel fick man ingen ersättning, mer än en tillfällig, när Socialdemokraterna införde maxtaxa i barnomsorgen, en stor kostnad för kommunerna att hantera.
Men knäckfrågan är ju vilka resurser som skulle ha funnits att fördela om vi haft en socialdemokratisk regering under den djupa finanskrisen?
De flesta undersökningar som görs om förtroende för statens finanser visar var svenskarna står i den frågan.
Frågan är också varför vi ska ha kommunalt självstyre om det inte går att påverka något lokalt?
Hade partiledarskap och politiskt arbete bara handlat om att hålla tal och möta enskilda människor hade Håkan Juholt haft tämligen goda förutsättningar. Problemet är att pratet inte håller när det granskas eller när det ska förenas med Socialdemokraternas faktiska politiska hållning i olika frågor.
Åsa Moberg beskrev problemet på ett fyndigt sätt i DN i går: "Det är bättre att vara känd i Oskarshamn som en som ofta glömmer att tanka än att vara känd i hela landet som en som ofta glömmer att tänka".