Mats Linder har i ett par debattinlägg kritiserat Postkodlotteriet. Vi skulle här vilja bidra till att ge en förhoppningsvis mer nyanserad bild av verksamheten.
Postkodlotteriet har funnits i Sverige i fem år. Under dessa år har lotteriets lottköpare sammanlagt bidragit med över 1,8 miljarder kronor till välgörenhetsorganisationer. Under 2010 blev utdelningen 732 miljoner kronor till lotteriets 35 förmånstagare där organisationer som Barncancerfonden, Läkare Utan Gränser och Världsnaturfonden WWF ingår.
Filosofin bakom Svenska Postkodlotteriet är enkel. Idén föddes för mer än 20 år sedan med övertygelsen att det är möjligt att både göra gott och samtidigt underhålla. Linder hävdar att de 27 procent av omsättningen som gick till välgörenhet under förra året är mindre än vad andra svenska lotterier bidrar med. Så är inte fallet. Tvärtom är det högre än genomsnittet för icke-statliga lotterier som enligt Lotteriinspektionen 2009 uppgick till 21 procent. Och de 27 procent som i Postkodlotteriets fall under 2010 gick till förmånstagarna motsvarade hela överskottet. Alltså hela vinsten, inte en del av den.
Postkodlotteriet är ett lotteri. Under 2010 betalades över en miljard kronor ut i vinstpengar och under 2011 siktar vi på att vinstpotten ska öka till 1,2 miljarder kronor.
När det gäller ersättningen till vd kan det också vara på sin plats att vi poängterar att vi inte har mörkat ersättningen till vd. Inte minst faller påståendet på eget grepp med tanke på att vd:s taxerade ersättning är en högst offentlig handling. Med facit i hand har vi förmodligen kunnat vara tydligare men någon mörkning har det inte varit tal om. För tydlighetens vill vi också berätta att vd:s ersättning för 2009 bestod av en lön på 140 000 i månaden och för 2010 på 147 000 kronor i månaden, samt en bonus på maximalt fyra månadslöner på årsbasis.
Bra att känna till i sammanhanget kan också vara att den ersättning som vd får för sitt arbete inte påverkar vare sig det belopp som betalas ut till förmånstagarna eller till vinnare. Den ingår istället i den licensavgift som förutom vd-ersättning också täcker upphovsrätt, den affärsrisk det innebär att driva ett lotteri samt finansieringen.
Och så om lotteriets reklam. Den offensiva marknadsföringen är en av anledningarna till att Postkodlotteriet är framgångsrikt. Vi vet och förstår att våra utskick emellanåt väcker känslor. Och för er som inte längre vill ha några utskick går det bra att höra av er till kundservice så hjälper de er.
Vi hoppas att vi genom detta inlägg har bidragit till att bringa klarhet i frågor där det ibland har förekommit felaktigheter. Till sist vill vi bara passa på att gratta alla gotlänningar som den här gången fick vara med och dela på 159 miljoner kronor i årets första Grannyra!