Nytt flygbolag hälsas med ogrumlad glädje

ATR 72 600. Den flygplanstyp som ska trafikera Gotland för SAS syns här vid Paris Air Show.

ATR 72 600. Den flygplanstyp som ska trafikera Gotland för SAS syns här vid Paris Air Show.

Foto: Remy de la Mauviniere

Politik2013-11-21 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Att bo och verka på Gotland är förträffligt på många sätt men i ett avseende kan det vara besvärligt. Det är när man ska ut i vida världen, bortom Stockholm och andra destinationer dit vi har direktförbindelser. Det kan ofta bli knöliga resvägar och rent av en extra natt på fastlandet, när man måste med ett tidigt flyg på väg ut eller kommer med ett sent flyg till Sverige.

GA skrev i går om hur SAS storsatsar på linjen mellan Visby och Arlanda som ska trafikeras året runt. Det är verkligen positivt, och det av flera anledningar.

Till att börja med är det glädjande att hårt prövade SAS bedömer att en offensiv satsning på flyg till och från Gotland är en långsiktigt och strategiskt klokt. Och Gotlands utvecklingsmöjligheter blir naturligtvis ännu bättre just med bättre flygförbindelser.

Vidare är det bra med förbättrade förbindelser just till Arlanda. Ska man till Stockholm är kanske Bromma ofta (men inte alltid) ett bättre och smidigare alternativ, men ska man ut i världen bortom Stockholm så är det ju Arlanda som gäller. Med smidigare förbindelser till utlandet så blir det ju enklare för fler att praktiskt hantera boende och verksamhet på Gotland, om deras gärning ibland kräver internationella resor.

Sedan är det naturligtvis bättre ju fler flygbolag som tävlar om resenärerna. Det gäller mest uppenbart priserna, men bolagen konkurrerar också med avgångstider, destinationer, service och bemötande.

Är det för övrigt inte slående hur SAS tycks hälsas med en rätt ogrumlad glädje på Gotland. Domedagsprofetiorna om hur det ska gå för de flygbolag som redan i dag trafikerar Gotland, de lyser med sin frånvaro. Och flygplatsen tycks mer skickad att välkomna nya bolag än Visby hamn. Här finns inga avtal om ensamrätt vare sig när det gäller landningsbana eller terminal.

Men Sveriges flygtrafik har ju också en något längre historia av pluralism än Gotlandstrafiken. Det är ju bara några år sedan riksdagen upphävde det lagstadgade monopolet på färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet och även i den pågående upphandlingen så är det ju något företag som får "monopol" på subventionen på varje färjelinje.

Vem vet, kanske kan vi, någon gång bortom år 2027, få konkurrens på lika villkor i färjetrafiken. Men det känns ju tyvärr ganska avlägset just nu.