Nytt blod en transfusion för tynande gotländsk näring?

Politik2014-05-08 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Campingen ökar i Sverige men minskar på Gotland. Det är ju inte svårt att föreställa sig vad det kan bero på. För prismedvetna campare kan det te sig ganska avskräckande när de börjar räkna på vad det ska kosta bara att frakta bil, husvagn, förtält och ungar fram och tillbaka över Östersjön.

Givetvis lockar en Gotlandssemester. Gotland är magiskt, och allt det där. Men handen på hjärtat så finns det ju många andra fina platser på fastlandet som en campare kan besöka. Och priset för att ta sig till Gotland har uppenbarligen blivit för högt för många campare.

Upphandlingen av den reguljära, subventionerade färjetrafiken från 2017 ger inte stort hopp om bättring på den fronten. I den trafiken ska man även i fortsättningen skilja på gotlänningar och andra skattebetalare. Det är sannolikt att det blir dyrare och osannolikt att det blir billigare för en fastlänning att frakta familj och husvagn till ön den vägen.

Ja, om det nu inte blir så att Destinationen låter sig påverkas till att förändra prissättningen på grund av ett förändrat konkurrensläge. För snart blir det ju möjligt att öka färja från Västervik till Gotland, med ett annat bolag.

Det kan faktiskt bli Gotlandsbåten som blir räddningen för Gotlands campingplatser. Under 2013 hade Gotlands campingplatser bara 186 002 gästnätter.

En siffra som åtminstone tidigare har förekommit i debatten är att Gotlandsbåten ska transportera kring 70 000 besökare till Gotland. Om bara en sjundedel av dem är campare och om de tillbringar i genomsnitt en vecka på gotländska campingplatser så blir det ett tillskott på över 70 000 gästnätter. Vilket skulle innebära ett uppsving på nästan 40 procent för Gotlands campingplatser.

Därutöver blir de nytillkomna resenärerna ett uppsving för öns stuguthyrare, pensionat och andra företagare i besöksnäringen.

Därför ska det bli riktigt intressant i sommar och vid den här tiden nästa år, när statistiken för 2014 kan presenteras. Om Gotlandsbåten kan bidra till en radikal ändring av den nedåtgående trenden för Gotlands campingplatser – ja, då blir det ju verkligen en bekräftelse på att de höga färjepriserna för fastlänningar i den reguljära färjetrafiken varit ett betydande hinder för somliga turistgrupper och för Gotlands utveckling.