Nya p-planer förlänger plåga

Politik2010-05-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Visby har inte drabbats av p-kaos. En enda sak tycks väcka verklig oro efter tekniska nämndens p-beslut. Hur ska nämnden nu få ihop sin budget? Det saknas fem till sex miljoner kronor.
Tydligare kan väl inte syftet med p-avgifter året runt beskrivas. Man köpte p-automater för tre miljoner kronor för att kunna dra in det dubbla per år i avgifter. Vilken finfin investering. Maken till avkastning får man leta efter.

För medborgarna framstår det inte som en lika bra affär. De fick betala för automaterna. Och de skulle betala avgifterna.
Förutom under en del av sommaren finns inga p-problem av vikt att lösa. Det är väl därför som förvaltningen inte lade något krut på faktaunderlaget när parkeringsavgifter skulle införas året runt, och på nya platser. P-avgifter var ju i själva verket inte en trafikfråga, utan en ekonomisk fråga.

I går kom besked från tekniska förvaltningen om vad som gäller nu. Tills vidare. I väntan på nya förslag från förvaltningen. I väntan på att Transportstyrelsen yttrar sig sedan nämnden överklagat länsstyrelsens beslut. I väntan på att länsstyrelsen behandlar Göran Örtbrants överklagande av nämndens senaste beslut. (Hans insändare i GA i förrgår fick mig att le. Ett nytt överklagande var ett drag som jag tror att nämnden inte väntade sig.)

"Tills vidare" tycks vara p-ordet för dagen. Är det inte hög tid att lägga ner alla planer på p-avgifter under lågsäsong i Visby? Ska vi verkligen behöva genomlida ytterligare turer nu? Borde inte nämndens ordförande Kjell Skalberg bita i det sura äpplet, ge sig själv lite arbetsro och acceptera att det inte blir något den här gången? Borde han inte förklara för tekniska förvaltningen att han nu drar i bromsen? Varför fortsätta peta i ett varigt sår?

Det är förresten inte bara nämnden och Alliansen som behöver arbetsro. Det behöver även alla pendlare som är beroende av bilen. Det behöver alla butiker som är beroende av kunder med bil. Och ro behöver också de som for i taket när de fick kommunens erbjudande om en "ny tjänst" i form av boendeparkering för 2 500 om året.

Nästa gång, om det blir någon nästa gång, får man börja i rätt ände. Börja med att identifiera de trafikproblem som finns, om det finns några, som kan lösas med p-avgifter. Utforma därefter taxor som löser dessa problem, snarare än nämndens ekonomiska problem.

Bristerna i tekniska nämndens beslutsfattande har skadat Alliansen. Och bristningarna uppstod långt innan det senaste sammanträdet. En fredstrevare skickades ut i går. I en insändare i dagens GA skriver Centerns länsförbundsordförande Björn Larsson apropå den presskonferens förra veckan där han själv och Kjell Skalberg medverkade. I insändaren betonar han att han själv och Centerpartiet inte står bakom de omdömen som Kjell Skalberg fällde om andra allianspolitiker.
Insändaren förvånade mig. Kjell Skalberg står ensam kvar vid sin kritik. Jag vet inte hur det påverkar stämningsläget vid nämndens kommande sammanträden. Jag vet inte hur han upplever att det påverkar hans ställning. Men även om Kjell Skalberg upplever att samarbetet suger, så vill hans parti uppenbarligen att det består.