Jag kan inte påstå att Trafikverkets presskonferens i Visby i går, efter mötet med företrädare för Region Gotland, lotsade mig till någon klar bild över hur det kommer att bli med framtidens färjetrafik. Tvärt om är det ju mer som hänger i luften nu än tidigare. Vi vet inte ens om det kommer att bli någon upphandling. Vi vet ingenting mer än att man nu ska ta en mer förutsättningslös titt på hur trafiken kan organiseras och vem som ska göra det. Vi vet inte hur, vi vet inte när och vi vet inte varför.
Vi vet inte ens varför Trafikverket plötsligt tog två steg tillbaka. Å ena sidan talar man om att man genom att formulera ett alternativ med statligt ägda färjor skapar en slags konkurrens med en eventuell anbudsgivare - i en upphandling eller en förhandlad direktupphandling.
Det kan det definitivt ligga något i.
Å andra sidan uppgav generaldirektör Gunnar Malm att han reverserat processen på grund av att man inte är överens (verket och regionen) och på grund av det höga tonläget i debatten. Men i så fall hade Trafikverket alltså kunnat vara bekvämt att gå vidare med en upphandling, om de lokala protesterna inte varit så starka. Och utan något statligt alternativ att utmana en anbudsgivare med. Eller?
Något hänger inte ihop. Men man kanske inte ska läsa in för mycket i det. Kanske är det bara en pressad generaldirektör som försöker göra lemonad av citronerna, när han känner sig tvungen att backa.
Men jag tror verkligen att Trafikverket vill söka större samförstånd med Region Gotland. Och inte bara samförstånd. Genom att närmare involvera Region Gotland i processen, så kan man också göra regionen i högre grad medansvarig i de överväganden man gör kring den nya trafiken.
Det gör det svårt för Region Gotland att, som hittills, bara agera som kravställare.
I grund och botten tror jag att det är bra, även om det gör livet svårare för Åke Svensson. Vem vet, om Trafikverket och Region Gotland kan hitta en samsyn kring hur färjepengarna kan användas effektivt, så kan det kanske bli lättare att få finansdepartementet att slanta upp.
Det är lättare att få någon att bidra, om man kan visa att pengarna kommer att användas väl.