Nu ska Konsum bli med köplada

Kundvagnar. På rull.

Kundvagnar. På rull.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Politik2013-08-01 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
<p>Till nästa sommar ska Konsum Gotlands nya stormarknad vara klar. Och den stora kedjan Biltema ska bli granne i östraste Visby, i kvarteret stenhuggaren. Skogen där butikerna ska ligga är redan fälld.</p><p>Konsum och Biltema kommer sedan gemensamt att bidra till att dra kunder från andra områden, som Visbys innerstad och hela Gotlands landsbygd. </p><p>På ett plan är det en utveckling som få vill se. </p><p>På ett annat plan är det en utveckling som vi konsumenter kollektivt driver på.</p><p>En som kastade in handduken tidigare i sommar är Sportbutiken i Hemse. Delägaren Christer Lindgren beskrev då ett av de problem butiken lidit av.</p><p>– Vi märker att en del kommer hit och provar skor. De kollar storlekarna och sedan går de in och klickar på webben.</p><p>Jo, webbhandeln är också en växande marknad. Priserna är ofta lägre. Men ett av webbhandelns problem är att det finns varor (som skor och kläder) som det är svårt att prova digitalt. Det blir något av att köpa grisen i säcken. Om det inte finns en lokal butik som kunden gratis kan utnyttja som ett kompletterande provrum.</p><p>Vad ska sportaffären göra? Ta inträde? En avgift på skoprovning som kan dras av från priset om det verkligen blir affär? Knappast. Så nu försvinner Sportbutiken och Sudrets webbshoppare tvingas ta sig till Visby för att prova skorna som de sedan handlar på nätet?</p><p>Det är vi konsumenter som till slut bestämmer hur detalj- och dagligvaruhandeln ska bedrivas. Vi bestämmer vilka butiker som blir lönsamma och vilka som tvingas lägga ner, oavsett om butikerna ligger i innerstad, utkant, på landsbygden eller i din dator. Vill vi behålla de lokala butikerna måste vi också visa dem en viss lojalitet.</p><p>Finns det ingen politisk väg att skydda handeln i vissa områden? Nja, jag tror inte att den vägen är framkomlig eller önskvärd. Handeln på webben låter sig inte stoppas och innebär att såväl konkurrensen som tillgängligheten till många typer av varor förbättras dramatiskt. Och om vi lyckats frysa handeln som den såg ut på typ 50-talet så tror jag inte att vi hade varit speciellt nöjda med priser eller öppettider.</p><p>Förändringarna inom handeln må innehålla delar som vi ser som problem, men vi får inte glömma bort att samma förändringar också har inneburit stora förbättringar för konsumenterna på andra områden.</p><p>Att låta både konsumenter och butikerna leva med konsekvenserna av sina egna beslut medför kanske förändringar som många av oss egentligen inte gillar. Men det är bättre än alternativen. Och det finns ju ändå många exempel på butiker som framgångsrikt lyckas trotsa den trend som Konsum Gotland bestämt sig för att bli en del av.</p>