Norrmalmstorg flyttat till Umeå
Foto: Frida Hedberg/Scanpix
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
När kunde man för övrigt köpa hela Västerlånggatan för 1000 spänn? Och även om svenskt rättsväsende under senaste decenniet skakats av ett antal fall där personer som dömts till långa fängelsestraff visat sig vara oskyldiga, så krävs det oftast bra mycket mer än lite otur för att tvingas in i ett fängelse. Det sägs i och för sig att "vägen till framgång går tätt utmed tukthusväggen" - det finns några Skandiadirektörer som kan intyga det - men vem som helst som spelar monopol får göra mer än en volta i kurran.
En detalj som är verklighetstrogen är att man kan gå ett varv på spelplanen utan att göra ett smack, och ändå inkassera 4000 kronor.
Nå, nu skall Monopol uppdateras. Och det innebär inte bara att pengarna när man passerar "Gå" skall anpassas efter ett nytt basbelopp. Nej, de gamla kände Stockholmsgatorna skall bytas ut mot hela orter, och omröstningen på internet om vilka orter som skall väljas redovisades i GA i går. Visby kvalade in på plats 21 av 22 utvalda. Gott så. Men bland de utvalda finns också rejäla överraskningar.
Mest röster fick Umeå, som nu får vara dyraste förvärvet på spelet (tidigare Norrmalmstorg). Trea kom Arvidsjaur!
Jag gjorde en sökning på hemnet. Det fanns i går sju villor till salu i Arvidsjaur. Den dyraste kostade 585000. Den billigaste, en stadig tegelkåk på 102 kvadrat, skulle de ha 140000 för.
Det verkar inte som om realismen är huvudsaken heller med nya Monopol.
Om jag förstått saken rätt så måste man nu samtidigt äga Arvidsjaur, Vinslöv (!) och Kiruna för att kunna bygga hus och hotell. Och för att kunna bygga i Visby måste man också äga Luleå. (Om det varit Åre istället för Luleå hade det åtminstone funnits en motsvarighet i Tott Resort.) Men det beror så klart på hur mycket de har gjort om reglerna när spelet presenteras nästa år.
Hur kunde Arvidsjaur komma trea? Jo, sådana här omröstningar urartar ofta till lokalpatriotiska kampanjer. Och den uppkommer inte alltid spontant. Marcus Lindgren, marknadsförare av det nya spelet, berättar för Dagens Nyheter att mindre kommuner skrev pressmeddelanden och uppmanade sina medborgare att rösta.
På Arvidsjaurs hemsida säger kommunalrådet Jerry Johansson.
-Ytterligare en gång har vi visat vår kampvilja för vår kommun! För även om tävlingen var på skoj, gör resultatet att Arvidsjaur marknadsförs på varje spel som säljs. Och vad det skulle vara värt genom en vanlig kommersiell reklaminsats går bara att spekulera i...
Ja, det kan man. Jag tror den viktigaste marknadsföringseffekten av den här plojen är att nya Monopol kommer att säljas otroligt bra i Arvidsjaur, Umeå och Vinslöv. I Arvidsjaur hoppas de på ökad turism. Den effekten är nog försiktigt uttryckt begränsad.
Själv håller jag mig till den gamla versionen av Monopol. Vill man trots allt byta namn på gatorna så kan man ju göra egna etiketter. Då får man det precis som man vill ha det. Ett rent gotländskt Monopol. Vad sägs omdet?