Nollgräns är det enda rätta

Politik2006-07-15 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Var tredje förare i olyckor med dödlig utgång är påverkad alkohol eller droger och över 14 000 onyktra körningar görs varje dag i Sverige. Huvuddelen av rattfylleribrotten har hittills begåtts av män, men på senare år har en tydlig ökning noterats bland kvinnliga bilförare. När det gäller alkoholpåverkade förare inblandade i svåra trafikolyckor toppas statistiken av åldersgruppen 15 till 24 år.
I Sverige har vi en gräns för rattfylleri på 0,2 promille. Många länder i Europa har betydligt högre gräns, exempelvis har Cypern och Malta 0,8 promille! Däremot har vårt grannland Estland 0-gräns. EU strävar nu efter en harmonisering av promillegränsen i alla medlemsländerna och här finns en risk att Sverige kan tvingas höja gränsen. Detta är i så fall ett steg i helt fel riktning, för det enda rätta är naturligtvis 0-gräns.
Jag tror helt klart att just en 0-gräns skulle minska antalet fyllekörningar bland framförallt ungdomarna, eftersom man då helt kom bort från festdiskussionerna om hur mycket man kan dricka och ändå klara promillegränsen. Betänk att en enda burk lättöl ger drygt 0,1 promille. För helt klart måste något göras för att minska rattfylleriet i åldersgruppen 15 till 24 år och 0-gräns är ett exempel.
En annan åtgärd är realistiska informationskampanjer. Huvudbudskapet i dessa skall vara att öka ungdomars civilkurage genom att vägra åka med berusade förare, hindra andra från att köra berusade och aldrig själv köra berusad.
I dagens samhälle handlar mycket om attityder och förhållningssätt till olika frågor. En sådan fråga är alkohol och trafik och här är budskapet glasklart: Det hör inte ihop och det är den attityden som föräldrar och vårdnadshavare måste plantera in hos barn och ungdomar långt innan körkortsåldern uppnås.