Nollgräns är det bästa alternativet
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Jag tror helt klart att just en nollgräns skulle minska antalet fyllekörningar bland framförallt ungdomarna, eftersom man då helt kom bort från festdiskussionerna om hur mycket man kan dricka och ändå klara promillegränsen. Betänk att en enda burk lättöl ger drygt 0,1 promille. För helt klart måste något göras för att minska rattfylleriet och nollgräns är en väg.
En annan åtgärd som borde testas är den sextimmarsregel som finns i Norge. Den innebär att det är förbjudet att dricka alkohol sex timmar efter en olycka. Detta gör att möjligheten att klara sig från straff efter en rattfylleriolycka med argumentet "jag blev så chockad att jag drack direkt efter olyckan för att lugna ner mig" försvinner. Är olycksföraren berusad ett par timmar efter olyckan spelar det alltså inte någon roll om han eller hon var berusad vid olyckan eller drack efteråt. Straffskalan gäller i sex timmar.
I dagens samhälle handlar mycket om attityder och förhållningssätt till olika frågor. En sådan fråga är alkohol och trafik och här är budskapet glasklart: Det hör inte ihop och det är den attityden som föräldrar och vårdnadshavare måste plantera in hos framtidens förare långt innan körkortsåldern uppnås.