Nitlott för Gotland
Svenska Spel överger nästa år riddaren av Trefaldighetens lycka och Medeltidveckan. Gotland får en nitlott av Svenska Spel när de lämnar som huvudsponsor av Medeltidsveckan.
Foto: Krister Nordin
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu renodlar Svenska Spel sin sponsring och ägnar sig bara åt idrott. Ingen kultursponsring eller annat, trots att det i företagets sponsringsregler talas om "Good citizen-sponsor". Att man som god medborgare på Gotland stöttar evenemang på Gotland. Detta gäller i fortsättningen bara idrotten på ön, inte kulturen. Trots att ett evenemang som Medeltidsveckan har avsevärt större betydelse för tillväxten och jobben på Gotland än alla idrottslag.
För några år sedan gjorde Turistföreningen en utredning om vad Medeltidsveckan betyder för Gotland. Den undersökningen visade att Medeltidsveckan har enorm betydelse som dragplåster av turister från övriga Sverige och utlandet. Och att dessa besökare under Medeltidsveckan för tre år sedan konsumerade för 184 miljoner kronor på Gotland. Samtidigt som Medeltidsveckan är en gödkalv för öns näringsliv, brottas de med med ekonomiska problem och nu sviker huvudsponsorn Svenska Spel.
I socialdemokraternas nya regionalpolitiska program är en viktig punkt att regeringen ska utnyttja de statliga verken och bolagen som aktörer för regional utveckling. En socialdemokratisk regering hade sannolikt aldrig accepterat att Svenska Spel lämnade Medeltidsveckan i sticket som nu sker.
Svenska Spel har en vinst på cirka fem miljarder kronor varje år. 500 miljoner kronor går till idrotten. 400 000 kronor kan med fördel gå till Medeltidsveckan. Det är tragiskt att Gotland fått en regionalpolitisk nitlott av näringsministern och Svenska Spel.