Nej, all publicitet inte god publicitet
Foto: Bjšrn Larsson Ask /SvD,FLT-PICA
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Citatet är hämtat ur skriften "Olagligt billigt - Kommunala underprisförsäljningar" från tankesmedjan Den nya välfärden och dess företagarombudsman. Rapporten behandlades på nyhetsplats i GA i går (sidan 20).
Den nya välfärden sätter fingret på de skador som kan orsakas av bara blotta misstanken om underprissättning och gynnande av utvalda företagare. Det skadar förtroendet för kommunen, och de som inte är gynnade känner sig missgynnade. Därför var det så märkligt hur kommunfullmäktige hanterade frågan vid fullmäktige i april och i förra veckan.
Först (i april) debatterade fullmäktige årsredovisningen. Sedan levererade revisorerna sin kritik, bland annat mot några campingplatsförsäljningar. Och sedan fattade fullmäktige beslut om ansvarsfrihet i förra veckan. Utan debatt, för den hade ju redan ägt rum. Och därmed fick frågan aldrig ventileras ordentligt. Det var som en tyst överenskommelse.
Gotland figurerar på framträdande plats i Den nya välfärdens rapport, framför allt för försäljningen av Björkhaga camping som värderades till sex miljoner och såldes för två. Företagarombudsmannen har anmält affären till EU-kommissionen "såsom otillåtet stöd till enskild näringsidkare". I pressmeddelandet för den nu publicerade skriften konstaterar företagarombudsmannen Mårten Hyltner:
- Kommunerna beter sig som "out-laws" och struntar i lagstiftningen eftersom kommuner inte kan straffas. Nu måste regeringen ta till krafttag och förändra regelverket.
Outlaws. Det betyder laglösa. Det kallar sig bland andra ett mc-gäng.
Till GA sade Mårten Hyltner:
- Gotlands kommun är bland de värsta.
- Vi har upptäckt många fall på Gotland, och trots att vi uppmärksammat kommunen på problemen så sker ingen förändring.
Häromdagen skrev jag om miljonerna som slukas av projektsjukan. Det är en annan sida av samma mynt.
Det är tydligen roligare att ägna sig åt projekt och "affärer" än att koncentrera sig på den hårda kärnan i det kommunala uppdraget att förbättra företagsklimatet. Det är roligare att vara aktör än att kratta manegen för andra genom att korta handläggningstider, effektivisera myndighetsutövningen, sänka skatten och etablera rutiner som garanterar samma goda företagsklimat för alla.
Det är dags för kommunen att lägga fokus på det trista och arbetsamma nu. Det som man sagt att man skall göra, inom ramen för det beramade raka spåret.