NattbÄt för fattiga?

Dagens fÀrjepriser tvingar fattiga att Äka pÄ natten medan de rika kan Äka pÄ dagen. Ska vi ha en sÄdan fÀrjetrafik till Gotland?

Dagens fÀrjepriser tvingar fattiga att Äka pÄ natten medan de rika kan Äka pÄ dagen. Ska vi ha en sÄdan fÀrjetrafik till Gotland?

Foto: Tommy Söderlund

Politik2011-08-18 04:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Inför nÀsta upphandling av Gotlandstrafiken mÄste vi nog ta en rejÀl diskussion om vad gotlÀnningarna vill med fÀrjorna. Vi har de gotlÀndska stÄndpunkterna som i princip innebÀr att det inte fÄr blir sÀmre trafik Àn i dag. Den kunnige Nils Nordenbrink pekar pÄ nÄgra saker i gÄrdagens insÀndare i GT, som mÄste tas pÄ allvar. NÀmligen att det nuvarande avtalet gör att bÄtbiljetterna blir allt dyrare och att vanligt folk tvingas Äka nattbÄt för att ha rÄd att Äka till Gotland.

Genom avtalets paragraf om delning av prisökningarna pĂ„ oljan pĂ„ staten och rederiet, blir det stĂ€ndiga prishöjningar. Rederiet tar ju inte sjĂ€lva den kostnaden, utan tar ut oljeprishöjningen av resenĂ€rerna. Rederiets stora frihet att forma trafiken gör att de gör det dyrt att Ă„ka pĂ„ dagarna och billigare att Ă„ka pĂ„ nĂ€tterna under sommarens högsĂ€song. De rika kan Ă„ka pĂ„ dagen och de fattig fĂ„r ta nattbĂ„t. Är det detta som gör att bĂ„tresandet sedan hösten 2010 har minskat med tvĂ„ procent medan flyget har ökat med 12 procent.

De flesta gotlÀnningar tycker nog att vi aldrig haft bÀttre fÀrjetrafik Àn i dag med snabbfÀrjorna och turtÀtheten. Det enda allt större problemet Àr de alltför höga biljettpriserna som uppenbarligen gör att resandet med bÄten till Gotland minskar. Hur ska denna utprisning ur marknaden, som drabbar bÄde persontrafiken och godstrafiken, botas? Med mer skattepengar eller genom en separering av person- och godstarfiken eller genom lÄngsammare fÀrjor, men snabbare av- och pÄlastning. En del hoppas pÄ att övergÄngen till flytande fossilgas, LNG, ska gör brÀnslet billigare, men det Àr nog bara en dröm.

Gotlandstrafiken Àr den helt avgörande tillvÀxt- och utvecklingsfrÄgan för Gotland och gotlÀnningarna mÄste ha en enad front mot varje regering om att det Àr statens ansvar att finansiera en bra och tillvÀxtskapande fÀrjetrafiken. Men vi mÄste kunna diskutera trafikens utformning och villkor. MÄste morötterna Äka snabbfÀrja och gÄr det att fÄ av- och pÄlastning sÄ mycket snabbare, att en halvtimmas lÀngre tid pÄ sjön inte ger nÄgon reell restidsskillnad?

MÄste vi inte gÄ en del utanför boxen i vÄrt tÀnkande om vÄr viktiga fÀrjetrafik för att utforma den sÄ framtidsinriktad, miljövÀnlig och trafiksÀker som möjligt.

LĂ€s mer om