Inför nästa upphandling av Gotlandstrafiken måste vi nog ta en rejäl diskussion om vad gotlänningarna vill med färjorna. Vi har de gotländska ståndpunkterna som i princip innebär att det inte får blir sämre trafik än i dag. Den kunnige Nils Nordenbrink pekar på några saker i gårdagens insändare i GT, som måste tas på allvar. Nämligen att det nuvarande avtalet gör att båtbiljetterna blir allt dyrare och att vanligt folk tvingas åka nattbåt för att ha råd att åka till Gotland.
Genom avtalets paragraf om delning av prisökningarna på oljan på staten och rederiet, blir det ständiga prishöjningar. Rederiet tar ju inte själva den kostnaden, utan tar ut oljeprishöjningen av resenärerna. Rederiets stora frihet att forma trafiken gör att de gör det dyrt att åka på dagarna och billigare att åka på nätterna under sommarens högsäsong. De rika kan åka på dagen och de fattig får ta nattbåt. Är det detta som gör att båtresandet sedan hösten 2010 har minskat med två procent medan flyget har ökat med 12 procent.
De flesta gotlänningar tycker nog att vi aldrig haft bättre färjetrafik än i dag med snabbfärjorna och turtätheten. Det enda allt större problemet är de alltför höga biljettpriserna som uppenbarligen gör att resandet med båten till Gotland minskar. Hur ska denna utprisning ur marknaden, som drabbar både persontrafiken och godstrafiken, botas? Med mer skattepengar eller genom en separering av person- och godstarfiken eller genom långsammare färjor, men snabbare av- och pålastning. En del hoppas på att övergången till flytande fossilgas, LNG, ska gör bränslet billigare, men det är nog bara en dröm.
Gotlandstrafiken är den helt avgörande tillväxt- och utvecklingsfrågan för Gotland och gotlänningarna måste ha en enad front mot varje regering om att det är statens ansvar att finansiera en bra och tillväxtskapande färjetrafiken. Men vi måste kunna diskutera trafikens utformning och villkor. Måste morötterna åka snabbfärja och går det att få av- och pålastning så mycket snabbare, att en halvtimmas längre tid på sjön inte ger någon reell restidsskillnad?
Måste vi inte gå en del utanför boxen i vårt tänkande om vår viktiga färjetrafik för att utforma den så framtidsinriktad, miljövänlig och trafiksäker som möjligt.