Nämen, vad skulle det här vara bra för?

Gunnar Malm. Kom med för lite.

Gunnar Malm. Kom med för lite.

Foto: Krister Nordin

Politik2013-01-25 05:28
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Trafikverket väckte förhoppningar, då i november när man plötsligt beslutade att ta två steg tillbaka och skjuta upp den planerade upphandlingen. Man hade tagit intryck av den starka opinionen på Gotland, hette det.

Hur kan man i det läget tro något annat än att verket insett läget och planerade att återkomma med något bättre än vad man då kunde presentera? Är det då inte rimligt att förvänta sig att Trafikverket avser producera något som man har realistiska möjligheter att förankra i åtminstone någon liten del av den gotländska opinionen?

Men nej då. Trafikverket kommer tillbaka med ett förslag till framtida färjetrafik som egentligen inte på någon enda punkt innehåller en ovedersäglig förbättring för resenärerna. Inte ens vad det gäller passagerar- och fraktpriser. Däremot är det väldigt enkelt att peka ut tydliga försämringar jämfört med dagens situation.

Gotland är en region med landets lägsta genomsnittsinkomster och bökiga kommunikationer till resten av riket, en region som trots dessa faktorer med näbbar och klor kämpar för att växa. Och lyckas åtminstone undvika att bli en avfolkningsbygd. Det är en med tanke på förutsättningarna ganska imponerande prestation.

Att i detta läge lansera ett förslag till framtida färjetrafik som är så uppenbart tillväxthämmande är förvånande. Och det sker dessutom i full vetskap om hur den starka regionala opinionen kommer att ta emot ett sådant förslag.

Trafikverket kan inte förvänta sig något annat än att det här tar hus i helsicke. Eller? Men man ansåg sig kanske inte ha något annat val.

Trafikverkets handlingsutrymme är ju begränsat av den ekonomiska ramen, av hur mycket färjetrafiken får kosta. Och den ramen rådet verket inte över. Den dikteras av regeringen.

Det är ju i och för sig möjligt att tänka sig, om det här går ut på anbud, att det kommer in ett fabulöst bud som möjliggör exempelvis kraftigt sänkta frakt- och biljettpriser. Men Gotlands framtid kan inte hänga på en from förhoppning. Här krävs någon form av garantier för att utfallet inte blir så dystert som Trafikverkets glädjelösa förslag ger utrymme för.

Det känns inte längre som det är någon idé att ge sig på Trafikverket och generaldirektören Gunnar Malm. Det är bara regeringen som kan manövrera så att en frontalkollission undviks.