Någon ska leva bakom fasaden
Fasad. "Husen" är byggda enligt konstens alla regler. Men de flesta har bara en fasad.
Foto: Rolf Jönsson
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Så när jag körde av färjan natten mellan söndag och måndag så var jag mest intresserad av ett det skulle gå smidigt och snabbt. Hemmet och sängen hägrade.
En hamn kan vara många saker. Trivsamt strövområde. En plats för ett livligt uteliv med pubar och krogar. Men en sak måste vara överordnad. En hamn ska var en fungerande trafikplats som motsvarar resenärernas behov, och därmed även resenärernas serviceföretags behov.
När kommunen skuffar undan biluthyrarna vid hamnterminalen, dessutom med ett så kort varsel att det skvallrar om att man struntar i allt vackert tal om ett gott företagsklimat, så tycker jag det är ett exempel på ett återkommande problem. Kommunen är så angelägen om att presentera en tilltalande fasad att man glömmer att det finns ett samhällsmaskineri som behöver fungera smidigt.
Det är när resenärerna kliver av båten som de behöver en hyrbil. Vad kan vara smidigare än att det är där hyrbilarna finns?
Ett annat exempel är planerna för Stora torget.
När kommunen flyttar ut ur innerstaden är det många handlare och andra näringsidkare som får det tuffare. Men i förslaget till ny fördjupad översiktsplan för Visby är ändå innerstadsområden som Stora torget, Adelsgatan och Donners plats utpekade som viktiga handelsstråk. Så då är framtiden tryggad?
Nix. För samtidigt har kommunen sparkat igång den process som ska leda fram mot att Stora torget blir "världsarvstorget". En arkitekttävling ska resultera i tre förslag om hur torget ska te sig i framtiden. Vågar man gissa att det inte finns så många parkeringsplatser i det vinnande förslaget som ska börja realiseras i april nästa år?
Men en stad är ju inte bara pittoresk yta. Det ska vara en fungerande miljö för de människor som verkar där. Vart ska de bilar som i dag parkerar på torget ta vägen? Hur ska det gå med Torgkassen och andra affärer i området? Det verkar det inte vara någon av "torgmakarna" som har tänkt på. Eller också har de tänkt på det och hävdar att gulligheten är värd sitt pris. Ett pris som andra får betala.