Jag såg inte en enda gotländsk politiker vid seminariet om hur man blir en attraktiv kommun, anordnat av Västsvenska handelskammaren i går.
Det var synd. För det fanns många viktiga erfarenheter att lära från kommuner som lyckats och som berättade hur.
Ett tydligt och engagerat ledarskap och en politisk samsyn kring att det lokala näringslivet är viktigt och det som ger resurser till välfärden var de minsta gemensamma nämnarna.
Varberg och Växjö berättade om hur de lyckats skapa ett bra företagsklimat, inflyttning och tillväxt i sina kommuner.
Framför allt fanns mycket att lära från Varberg, som har flera paralleller till Gotland.
Utgångspunkten i diskussionen var alla de olika rankningar och jämförelser som görs mellan kommuner i Sverige. Vilka är framgångsfaktorerna och vad finns att lära av varandra?
Varberg utsågs till Årets tillväxtkommun av Arena för tillväxt 2010. Arena för tillväxt är ett samverkansprojekt mellan Ica, Swedbank och Sveriges Kommuner och Landsting och startades år 2000 med syftet är att främja lokalt och regionalt tillväxtarbete.
Jörgen Warborn (M), ordförande för kommunstyrelsen i Varberg, förklarade framgången med den framtidstro och optimism som präglar kommunen. Dessutom finns ett glasklart fokus från kommunens ledning att se till att det är enkelt att driva företag.
Genom Campus Varberg har kommunen sett till att det finns högre utbildning i samarbete med högskolor och universitet. Kommunen står för lokaler och administrativ personal, kurserna köps sedan in utifrån det behov som finns.
En lösning som gör att man är flexibel och relativt snabbt kan anpassa sig efter vilken arbetskraft som efterfrågas. Genom ett forskningsprogram har man också ett kontinuerligt samarbete mellan utbildningarna och näringslivet.
Näringslivsservicen har man lejt ut till en företagarförening sköter denna verksamhet i bolagsform vilket gör att näringslivet är direkt delaktigt i kommunens utveckling av företagsklimatet.
Genom bolaget har man "en dörr in" till kommunens korridorer.
Känns det igen?
När man lyssnade till alla goda exempel får man en bild av att vi krånglar till det för mycket på Gotland. Intentionerna finns men byggs bort när man ska gå från ord till handling och det blir tungrott och svårt att genomföra.
Framför allt borde vi fundera på det här med positiv inställning till vår egen kommun/region. För som någon sa: när inte invånarna själva talar gott om sin kommun, hur ska man då locka till sig fler som vill bo och arbeta där?
Det finns mycket gott att säga om Gotland och gotlänningarna men är framtidstro och optimism något som präglar den breda allmänheten? Hur ser vi på företag och företagare som lyckas? Hur är det med tydligheten från den politiska ledningen gentemot det lokala näringslivet?
Det behövs således mer än att Åke Svensson ringer till Varberg och Växjö och får goda råd, men det är en bra start.