Miljöpartiet på Gotland förhåller sig passivt i frågan om framtiden för Bromma flygplats. Vänsterpartiet på ön har tydligen inte ens diskuterat frågan – nedläggningshotet mot Gotlands viktigaste flygplats på fastlandet.
Gotland behöver regionala företrädare som är beredda att slåss för legitima regionala intressen. Men i Gotlands rödgröna ledning så är stödet för Bromma flygplats både splittrat och svagt.
Jag minns hur det var förra gången när Brommas framtid diskuterades. Det var 2008 som den dåvarande borgerliga ledningen i Stockholm ville förlänga Brommas avtal om fortsatt flygtrafik. De rödgröna partierna i Stockholm ville – även då – bygga bostäder på landningsbanan. Och det var ett förhållande som rödgröna företrädare här på ön hade svårt att hantera även då.
I mars 2008 skrev Gotlands borgerliga partier en motion om att Gotland (det vill säga fullmäktige) skulle skriva till Stockholms stad och Luftfartsverket och understryka hur viktigt det är att Bromma flygplats får vara kvar. Men vad blev reaktionen från de rödgröna? Den 12 mars 2008 skrev jag i en ledare:
”I går behandlade kommunstyrelsens arbetsutskott motionen. Miljöpartiets Stefaan De Maecker var tvärmot. Det hedrar väl på sätt och vis honom att han står fast vid sin övertygelse om att flyg är en styggelse även när uppfattningen är obekväm.
Men hur var det med Lilian Virgin? Jo, hon kunde tänka en skrivelse till både Stockholms stad och Luftfartsverket om vikten av EN flygplats. Men Bromma fick inte nämnas. Det är väl en onödig låsning att det är just Bromma som ska vara den cityflygplats där planen från Gotland ska landa?
Vad nu då? Finns det någon annan flygplats nära Stockholms stadskärna som ingen känner till? Har någon lyckats dölja en landningsbana för omvärlden som nu plötsligt kan tas i bruk? Var landar Virgin Air? På Essingeleden?”
Åke Svensson (S) har varit tydlig med att Gotland behöver Bromma. Men det är inte stor skillnad på Stefaan De Maecker (MP) upplaga 2008 och 2014. Och Vänsterpartiet? Tja, enligt Brittis Benzler har partiet regionalt inte diskuterat frågan alls. Men på oklara grunder gör Britts Benzler en helt annan bedömning än den gängse förekommande. Hon ”tror” att trafiken kan flyttas till Arlanda.
För det första är Arlanda inte en fullgod ersättning för Bromma. För det andra finns det, enligt alla bedömningar jag har tagit del av, inte alls plats på Arlanda för all den trafik som i dag går på Bromma.
Det lättsinne med vilket Vänsterpartiet på Gotland behandlat Brommafrågan, visar väl att man prioriterat lojalitet med Vänsterpartiet i Stockholm framför gotländska intressen.