Idag klockan tio möter Gotlandsupproret infrastrukturminister Catharina ElmsÀter-SvÀrd (M) i Stockholm. DÄ överlÀmnas namnlistorna med cirka 108 000 namn för rÀttvisare fÀrjeförbindelser.
Jag hoppas att Gunnar Bendelin, Ted ljungkvist, Susanne Welin Berger och Kicki Kolsjö fÄr nÄgra bra besked frÄn ministern. Inte bara nÄgra uppskattande ord om att hon noga följer debatten pÄ Gotland, förstÄr gotlÀnningars oro och att hon Àr vÀl bekant med de gotlÀndska stÄndpunkterna.
Det börjar nÀrma sig skarpt lÀge för upphandlingsunderlaget för nÀsta koncessionsperiod frÄn 2017. DÄ Àr det viktigt att de villkoren inte öppnar för starka försÀmringar av fÀrjetrafiken, vilket skulle fÄ förödande konsekvenser för Gotland och öns utveckling.
Förutom den fortlöpande kamp och bearbetning som regionledningen och öns frÀmsta företrÀdare i alla partier gör mot sina partiledningar i Stockholm, sÄ Àr Gotlandsupproret den folkliga manifestationen av ilskan över hotet mot vÄra fÀrjeförbindelser. Det var faktiskt drygt 7 000 som deltog i demonstrationen för rÀttvisare fÀrjetrafik och det Àr cirka 108 000 som skrivit pÄ namninsamlingen.
Gunnar Bendelin och delegationen, som ska trÀffa ministern, Äker upp till Stockholm med traktor och vagn med ett lass morötter. SÄ mÄnga som möjligt ska stÄ pÄ Sergels torg och tala med folk om rÀttvisa fÀrjeförbindelser innan de trÀffar ministern.
Det viktiga Àr trots allt mötet med ministern, dÄ hon sitter pÄ en del av makten att avgöra Gotlands framtid. Det Àr viktigt att Gotlandsupproret upptrÀder seriöst och argumenterar vÀl underbyggt nÀr de fÄr chansen att trÀffa ministern, makthavaren. Hon Àr pressad av finansminister Anders Borg (M) att snÄla, men hon mÄste övertygas om att vÄga ge gotlÀnningarna deras rÀttmÀtiga rÀttvisa fÀrjetrafik. Den Àr ju inte olönsam kollektivtrafik utan infrastruktur, som ska ses som en investering i Gotlands framtid och tillvÀxt.
Det Àr bara att önska Gotlandsupproret lycka till och hoppas att de kan fÄ nÄgra bra besked frÄn ministern nÀr de trÀffar henne idag.