Ett beslutsärende. Plus en motion, ett antal interpellationer och ett informationsärende.
Dagens sammanträde med regionfullmäktige har en tämligen tunn dagordning.
Att samla alla 71 ledamöter under en heldag kostar en del pengar. När dagordningen är så mager som dagens så borde man ställa in mötet och lägga över ärendena till nästa möte. Vilket man också någon gång tidigare har gjort.
Demokrati ska få kosta och ta tid. Men när det finns möjlighet att visa sparsamhet måste man också kunna göra det.
Ungefär hälften av regionfullmäktiges ledamöter är nya sedan valet i höstas. Därför är det bra att man satsar på utbildning i samband med fullmäktiges sammanträden. I dag ska en revisionsbyrå informera om vilka skyldigheter och vilket ansvar som fullmäktige har i samband med årsredovisningen. Även om man får utgå från att var och en i fullmäktige själv har satt sig in i vilket ansvar det innebär så finns det en klar fördel med gemensamma utbildningssatsningar där alla får samma information.
En fördel med få ärenden är att interpellationsdebatterna får mer utrymme. Annars ligger de i slutet efter en lång dagordning och ibland många timmars diskussion.
Mest ser jag fram emot debatten kring Inger Harlevis interpellation angående kostnaderna för återinförandet av Bussiga kortet i Visby. Ett beslut som även utökats genom att ungdomar ska få åka gratis buss även under sommaren, inte bara som tidigare under terminerna.
Detta leder till ökade kostnader med 600 000 kronor, förutom de 700 000-900 000 kronor det kostar under terminerna enligt uppgifter i motionen.
Denna kostnad ska samhällsbyggnadsförvaltningen bära utan tilläggsanslag för satsningen på gratisbussar i Visby. Kollektivtrafiken går med vinst har varit en förklaring till vart pengarna ska tas. Om man väljer att prioritera gratisåkande för unga i Visby finns alltså inget utrymme för att bygga ut linjerna på landsbygden. Något som de flesta är överens om är en förutsättning för att fler ska kunna bo kvar eller flytta in.