Mörkt hot ljusnar

Må kraften vara med dem.Illustration: Nelson

Må kraften vara med dem.Illustration: Nelson

Foto: Fotograf saknas!

Politik2010-01-28 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Stegen till jobbet var nog lättare i går, för tusentals Saab-anställda. Liksom för ytterligare tusentals anställda bland Saabs underleverantörer.
Saab har nio liv har det sagts. Det räcker inte. Företaget har dödförklarats fler gånger än så. Ja, det är inte länge sedan Saab dödförklarades även på denna sida.

Den första Saaben konstruerades av ett gäng körkortslösa flygingenjörer. Sedan dessa har Saab varit först eller tidigt ute med flera innovationer och konstruktioner. Avancerad aerodynamik. Flera former av krockskydd. Strålkastarrengörare. Turbo i standardbilar. Luftfilter för kupén. 16-ventilsmotorn. Antispinnsystem. För att nämna några exempel.
Att en sådan företagskultur av teknik och innovation nu kan leva vidare är naturligtvis glädjande. Kanske kan det till och med bli en lönsam affär den här gången, något som Saab - allt nytänkande till trots - egentligen aldrig har varit.

Oppositionen har försökt använda Saab för att komma åt regeringen. Hur många miljarder hade Mona Sahlin vid det här laget skänkt bort till GM, Koenigsegg med flera, om hon fått bestämma? Och om staten hade köpt Saab, ett gigantiskt krocktest för skattebetalarnas pengar, så hade Spyker aldrig fått chansen att förvärva Saab och ge oss åtminstone ett hopp om en ljus framtid för Saab.
Maud Olofsson och regeringen har hållit en rak och hederlig linje rakt genom Saabs senaste kris. Att staten garanterar lånen i Europeisk Investeringsbanken innebär en större intervention än jag egentligen vill att stater ska ägna sig åt, men den svenska regeringen har ändå visat prov på mycket mer sans och vett än regeringarna i exempelvis Paris, Berlin och Washington.

nu förhålla sig till Saab? Oberoende socialdemokratiska tidningen Folkbladet ger på ledarplats en fingervisning om hur det kan komma att låta nu.
"Gud give att upplägget är seriöst och långsiktigt och att regeringen inte drabbats av valfrossa och släppt igenom en dubiös affär."

hade det varit om regeringen bytt attityd och agerat enligt den sahlinska modellen "panik vid kritik". Valfrossa hade det varit om regeringen plötsligt, i strid med tidigare besked, bestämt sig för att kraftigt subventionera eller "nationalisera" (det vill säga förstatliga) personbilstillverkning.

var Sahlin inte inne i gårdagens radiodebatt med Fredrik Reinfeldt. Hon menade istället att Saabs situation varit bättre om regeringen använt skrotningspremier och andra stöd.
Tyskland provade den vägen. Nybilsförsäljningen ökade. Men inte för tyska bilar.
Annars hamnade Reinfeldt tyvärr i försvarsställning i gårdagens debatt.
Saabaffären hör till de händelser som borde bättra på självförtroendet och bädda för en offensivare och mer framåtsyftande debatt.