LEDARE
Så fick vi då besked om vilken båt det är som ska trafikera Visby-Västervik i Gotlandsbåtens regi sommaren 2014. Oron för att det skulle handla om ett skrotfärdigt vrak är därmed undanröjd. Båten Princess T genomgår en omfattande renovering och kommer enligt uppgift att bli 10 år yngre på kuppen.
Än så länge ser allt positivt ut även om det fortfarande råder osäkerhet kring hur logistiken i inre hamnen ska ordnas när bilarna ska köra på och av.
I debatten på Helagotland ställs en rad frågor av olika debattörer som man saknar i mediernas rapportering. Som hur man räknar när man ska få in 400 bilar på 1 000 meter. Det betyder 2,5 meter per bil. Dessutom behövs ju lite utrymme emellan bilarna. Och bussarna det pratades om, som skulle hämta passagerare från olika delar av ön, vad hände med dem?
Samtidigt är den avgörande frågan för vilka biljettpriser som kommer att gälla är ännu obesvarad. Först sades att de skulle ligga 30 procent under Destination Gotland, nu talas det om 20 procent.
Men alla ska kunna ha möjlighet att komma åt biljetter för 100 kronor har det utlovats och man får anta att det kommer att fungera som de billigaste biljetterna med flyget.
Men nog ser det bra ut inför sommarsäsongen 2014. Möjligheterna har aldrig varit större för att öka antalet besökare och därmed skapa en välbehövlig tillväxt för alla företag som är beroende av turismen. Nya målgrupper kommer att nås och det gäller att ha beredskap för dessa när de kommer.
Den skara som ogillar alla former av initiativ i allmänhet och vissa entreprenörer i synnerhet kommer självklart att fortsätta hålla tummarna för att satsningen ska gå åt pipsvängen. Som om inte hela Gotland skulle förlora på detta, inte bara de som vågat satsa.
I och med att Destination Gotland utlovas ersättning från staten om det visar sig att Gotlandsbåten inte tar nya passagerare utan av bastrafiken, så borde även de som anser konkurrensen orättfärdig mot Destination Gotland, ha förlorat sitt huvudargument.