Moderaterna har rekryterat sin nya kommunikationschef Hanna Bergholm från nätdejtingsajten match.com. Det är ju inbjudande, nästan oundvikligt, att göra sig lustig över det. Gårdagens presskonferens, som sändes på nätet och kan ses i efterhand på Moderaternas hemsida, blev en lång uppvisning i ord och uttryck (som målgruppsbaserade budskap) som smakar mer PR än politik.
Hanna Bergholm är externrekryterad och blev alldeles nyligen medlem. Det behöver inte vara något fel i det, men jag tror ibland att politikens företrädare brister i självförtroende och ofta underskattar hur viktigt det kan vara att vara väl förtrogen med politiken och den politiska kulturen.
Externrekryteringar kan gå bra om man gör läxan noga i förväg och efterbehandlar med inskolning och stöd. För det är stor skillnad på politiken och, exempelvis, att jobba i näringslivet. Se bara hur vilse svenska näringslivsföreträdare ofta går när de försöker göra politik.
Det blev också tämligen ihåligt när Hanna Bergholm skulle förklara varför hon hade "fastnat" just för Moderaterna. Det blev något om att hon tycker att "arbete ska löna sig" och att ensamstående sjuksköterskor ska ha råd att spara lite pengar och att ta med sig barnen till Danmark.
Det var nog tur att det inte blev några omfattande följdfrågor med krav på att utveckla arten av hennes politiska visioner.
Det är bra om partierna har kompetens att kommunicera och sälja soppa. Men det är ju också viktigt att soppan inte är för tunn. Allt tal om att kommunicera och målgruppsanpassa budskap känns tyvärr väldigt abstrakt. Som en B-uppsats för kommunikationsvetare.
Sakpolitiken hade ingen plats på gårdagens presskonferens, förutom partisekreterare Kent Perssons påpekande att Moderaternas "arbetsgrupper arbetar" fram den nya politiken.
Inget konstigt med det. Var sak har sin tid. Men det är också hög tid att Moderaterna levererar mer konkret politik och pratar lite mindre om hur nya och kommunikativa de är.