Moderat + stat = sant?
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Den socialdemokratiska regeringen gjorde väldigt mycket opinionsbildning från Rosenbad. Inget snack om den saken. Men de borgerliga ligger inte långt efter.
Första januari i år infördes nystartsjobb. Nystartsjobb innebär att arbetsgivare får slippa en kostnad motsvarande arbetsgivaravgiften om den som anställs har varit långtidsarbetslös eller sjukskriven i ett år, eller i sex månader om det är en person under 26 år.
Förvillande lik partireklam
Att något behöver göras för att få tillbaka sjukskrivna och långtidsarbetslösa till arbete är inte kontroversiellt. Men det är däremot reklamen kring detta projekt.
På webbplatsen och på reklampelare kan man läsa om alla goda saker som kommer att komma med detta förslag. Både webben och reklamen är på ljusblå botten med text i mörkblått eller vitt. Förvillande lik moderaternas reklam i förra årets valrörelse. Men då var det ljusblå text på vit botten.
Olycklig dubbelroll
Reklamfirman Storåkers är säkert bra på sitt jobb. Men det är inte okej att de först utformar moderaternas och hela alliansens kampanjer och sen får uppdrag av Ams för att "informera" om nystartsjobben. Dessutom blev uppdraget deras utan offentlig upphandling och de får del av de tio miljoner som är avsatta för att utbilda arbetstagare och arbetsgivare om nystartsjobben.
Anledning till att de slapp offentlig upphandling var att regeringen gav Ams ett undantag då det var ont om tid att sammanställa kampanjen.
Det är alltid tveksamt när myndigheter slår på stort för att opinionsbilda. Oavsett om det handlar om traditionell opinionsbildning med debattartiklar, rapporter och uttalanden eller om det handlar om köpt reklam så som i fallet med nystartsjobben.
Att regeringen opinionsbildar är helt rimligt, det traditionella sättet att marknadsföra sina politiska idéer. Men det är helt fel att använda skattebetalarnas pengar och torgföra sina idéer med köpt media. Informationskampanjer blir ofta politiska budskap snarare än information om förändringar.
Annan avsändare
Många minns Jämställdhetsombudsmannens uppmaning till att bojkotta fotbolls-VM. Eller Skatteverkets kampanj om att det är viktigt och bra att betala skatt för annars blir städerna fulla av skräp och fotbollsplanerna växer igen.
Alla dessa innehåller ett politiskt budskap vars avsändare borde vara samhällsdebattörer eller politiska partier. Inte offentliga myndigheter som ska representera alla och som betalas med skattemedel.