Landsbygdsupproret kommer att ordna en som de hoppas gigantisk demonstration för lägre färjepriser på Almedalsveckans första dag. Med brett stöd från många grupper i det gotländska samhället kommer förhoppningsvis väldigt många ilskna och besvikna gotlänningar ge uttryck för den stora oro som de skenade färje- och fraktpriserna utgör. Inte nog med att Gotland är den enda landsdel som har vägavgifter, dessa stiger med ökande takt och hotar slå ut öns näringsliv.
Allt fler inser nu att det nu löpande avtalet, som innebär att resenärerna får betala halva bränsleprishöjningen, skadar Gotlands tillväxt, näringsliv och möjligheter till utveckling. Prisfrågan på våra båtar är inte bara en trafikfråga. Det handlar om tillväxt, näringspolitik, regionalpolitik och möjligheter för människorna att besöka nära och kära.
Jag tror det är bra med en stark folklig yttring, som förstärkning till det påverkansarbete som regionens främsta politiker hela tiden ägnar sig åt. Nästa vecka ska näringsminister Annie Lööf (C) uppvaktas om betydelsen med priserna för resenärer och fraktpriset. Och under Almedalsveckan ska regionledningen prata färjepriser och färjeturer med alla partiledningar, som besöker ön under veckan. Om dessutom Landbygdsupproret trycker på, så blir signalen ännu starkare.
Ytterst handlar det om att regeringen, och nu är det faktiskt Moderaterna som äger frågan, som måste inse att staten måste in med mer pengar, för att sänka priserna. Gotland kan inte vänta i fem år till med stigande priser på vår viktigaste väg till fastlandet. Därför måste en omförhandling av nuvarande färjeavtal ske, så det blir sänkta priser.
I det perspektivet är det ett dåligt tecken när de borgerliga partierna med Moderaterna i spetsen i trafikutskottet sa nej till att skynda på regeringen, att komma med förslag på sänkta fraktpriser. Gotland klarar inte fem år till av ökande fraktpriser.
Vill och kan öns moderate riksdagsledamot Gustaf Hoffstedt få sina partivänner att förstå detta? Kan han få statsminister Fredrik Reinfeldt och finansminister Anders Borg att säga ja till en omförhandling och mer statliga pengar för sänkta färje- och fraktpriser?