Det kan förhoppningsvis bli en intressant dag i dag. Klockan sex på seneftermiddagen ska det bli presskonferens efter ett extrainsatt sammanträde i regionstyrelsens arbetsutskott. Ett möte med en ena ärendepunkt. "Färjetrafiken sommaren 2014."
Jag har inte lust att spekulera i om presskonferensen betyder att man trots allt har lyckats nå en lösning för att bereda Gotlandsbåten plats i Visby hamn. Men nog blir presskonferensen en väl torftig övning om man inte har något nytt att berätta.
Hur det än blir med den saken, så framstår det ju som att Visbys hamns kapacitet behöver utvecklas och utökas. Och det borde det finnas förutsättningar för, om man ska tro en undersökning som nådde offentligheten i helgen. Radio Gotland rapporterade hur en utredning som beställts av Visby Centrum och Regionen visar att en ny kryssningskaj skulle ge 30 miljoner kronor per år i hamnavgifter och 200 miljoner kronor per år i ökad handel.
Jag är alltid lite skeptisk när utredningar når resultat som beställaren verkligen vill ha. Men 30 miljoner i hamnavgifter borde i sig göra investeringen lönsam för hamnägaren, åtminstone med de kostnader för en kryssningskaj som jag sett figurera i debatten.
Visby Centrums ordförande Magnus Larsson hoppas att 500 personer ska vara beredda att satsa 100 000 var i projektet, för att kryssningskajen ska kunna bli verklighet.
Det skulle säkert underlätta. Men är det ens nödvändigt om man kan räkna med 30 miljoner i hamnavgifter?
Kanske borde det finnas förutsättningar för statlig medfinansiering, om en kryssningskaj kan bidra till att bereda plats för konkurrens i färjetrafiken.