Mer än att vara eller inte vara

Politik2011-10-01 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det finns en tydlig viljeinriktning från FP-ledda utbildningsdepartementet (med stöd av M) att minska antalet mindre lärosäten i Sverige.

Med minskade årskullar studenter minskar också efterfrågan, allt fler kommer att komma in på sina förstahandsval och resurserna bör samlas för att erbjuda bästa möjliga kvalitet.

Hittills verkar det inte ha lagts någon större vikt vid betydelsen av mindre högskolor för den regionala utvecklingen.

De mindre högskolorna har etablerats tack vare politiska viljeinriktningar, på Gotland har många krafter bidragit till den fina högskola vi i dag tar för självklar.

Centerpartiet tar nu strid för Högskolan på Gotland som fristående lärosäte. I ett debattinlägg menar Lars Thomsson och Eva Nypelius att ett samgående med till exempel Uppsala universitet skulle vara slutet för högskoleutbildningen på Gotland, att man skulle bli en filial som ingen bryr sig om. Och framför allt, det lokala inflytandet skulle försvinna.

Alla partier lyfter fram högskolan som en av de viktigaste faktorerna för öns utveckling, ändå har högskolan inte använts i så många praktiska samarbeten med näringsliv och region.

För ganska precis ett år sedan skrev högskolans rektor Jörgen Tholin ett debattinlägg på denna sida där hans kärnfråga var: "Hur vill våra politiker tillsammans med högskolan bidra till en positiv regional utveckling?".

Han menade att Gotland hamnat på efterkälken och efterlyste konkreta insatser för att både stärka utbildningen och högskolan som sådan, samt praktiska samarbeten genom exempelvis forskning.

Vad jag kan minnas fick han inte ett enda svar.

För visst är högskolan enormt viktig för Gotlands utveckling. Men den måste också användas och det måste finnas en politisk viljeinriktning för hur högskolan ska samspela med det gotländska näringslivet och samhället i stort.

Den politiska diskussionen kan inte bara handla om högskolans vara eller inte vara.

Är det bästa alternativet för högre utbildning att högskolan är självständig eller är det viktigaste att utbildningen som erbjuds är relevant och håller hög kvalitet?

Även om det kanske är för sent för Högskolans på Gotland självständighet hoppas jag på en debatt om både innehåll och status för högre utbildning på ön.