LEDARE
Att veta är alltid bättre än att tro. Därför är det bra att Region Gotland nu har mätt kvaliteten när det gäller tillgänglighet och bemötande via telefon och e-post.
Mätningen har utarbetats i samarbete med Sveriges kommuner och landsting och resultatet är minst sagt nedslående. Region Gotland får ett sämre resultat än genomsnittet av tolv kommuner i jämförbar storlek inom sju av åtta områden. Allra sämst är resultatet när det gäller svarstider. Och här är kanske det mest beklämmande att hela 14 mejl som skickats fortfarande inte har fått något svar, trots att de skickades från mitten av oktober till slutet av november förra året. Flera av mejlen från personer som vill ha råd och tips inför antingen ett besök på ön eller för att de ska flytta hit.
Företaget som gjort undersökningen har ringt till växeln och skickat e-breven till kommunens officiella e-adress. Frågorna har varit allmänna och gällt bygglov, förskola, grundskola, individ- och familjeomsorg, miljö och hälsa, gator och vägar, äldreomsorg, handikappomsorg, kultur och fritid samt kommunledningskontoret.
Totalt 120 sökningar via telefon har genomförts under en fyraveckors period. 60 e-brev har skickats under samma period, varav 14 alltså aldrig besvarats.
Frågorna har som sagt varit allmänna och inte krävt någon utredning eller handläggning. Enligt det undersökande företaget är en rimlig nivå att 90 procent av frågorna borde få svar inom två dygn. Denna nivå klarades i 50 procent av fallen medan 32 procent blev obesvarade inom två veckor och många som sagt inte besvarade alls när rapporten skrevs.
Att få tag i någon på telefon är också svårare på Gotland jämfört med andra kommuner. Här är andelen ”kontakt med en handläggare” 46 procent mot ett snitt på 68 procent i likvärdiga kommuner.
Det positiva är att de flesta berättar om ett bra och trevligt bemötande när de väl fått tag i någon och man har fått den information man ville ha och ibland lite mer än vad man frågade om.
Men om 14 av 60 mejl inte ens besvaras i en begränsad undersökning med enkla frågor går det inte att låta bli att tänka hur många riktiga mejl och förfrågningar som försvinner på ett år.