Med rätt attityd bakom styret kan det bli en ljusare trafikvår
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Många av de förolyckade förarna var unga och oerfarna och Vägverket har tidigare påvisat i en rapport att den typiska olyckan sker på en fin 70-väg mitt på dagen och i bra väder. Föraren använder hjälm och skyddskläder, men kör mycket, mycket fort, långt över det tillåtna på den aktuella vägen.
Farlig lek
Inledningsvis nämnde jag att motorcykeln numera är en hobby- och leksakspryl och det är viktigt att betona skillnaden på dessa två kategorier. Till den förstnämnda hör förmodligen de som upplever en njutning av att glida fram i lagliga farter på trevliga vägar i landskapet. Den upplevelsen är avundsvärd och helt förståelig och det är en hobby bland alla andra.
Det är sannolikt i den andra kategorin, de som leker sig fram på vägarna, som de största problemen finns. Hur många av oss bilförare har inte trots bra uppsikt i backspegeln plötsligt överraskats av en omkörande motorcykel i hög fart. Det körsättet visar på bristande omdöme hos mc-förarna och frågan är hur man skall kunna komma tillrätta med det. Skall de allra snabbaste motorcyklarna kanske helt enkelt förbjudas på allmän väg?
För nog kan man bli lite fundersam när motorcykelfabrikanterna lanserar värstinghojar för landsvägskörning som gör 0 till 250 kilometer i timmen på 10 sekunder! I händerna på en omdömeslös förare är detta ett mordredskap som definitivt inte hör hemma på allmän väg, utan i stället på tävlingsbanorna.
Med rätt föraromdöme och attityd bakom hjälmvisir och styre kan vi gå en ljusare trafikvår till mötes.