Mats Mening

Politik2007-03-19 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Att byta namn och logotyp är populärt bland många företag och koncerner. Ett exempel är FöreningsSparbanken, vars namn kom till efter en sammanslagning av Föreningsbanken och Sparbanken. Efter senaste bytet heter banken dock numera Swedbank och för säkerhets skull talar banken i en broschyr om att första delen i namnet skall uttalas "swedd" och den andra "bank" enligt engelskt uttal.
Om namnbyten är bra eller dåliga råder det naturligtvis delade meningar om, men själv tycker jag Föreningsbanken eller Sparbanken lät tryggt och svenskt. Swedbank känns mer som en internationell "postorderbank".
För andra företag är just ursprungsnamnet däremot närmast heligt och jag tror inte att Volvo, Saab, Scania eller IKEA skulle komma på tanken att byta namn. Tänk om Volvo plötsligt skulle heta Swedcar? Tror förresten att ett av skälen till att den tyska lastbilsjätten MAN är så angelägna om att få köpa upp svenska Scania är just att komma åt det åtråvärda Scaniamärket.
Men som sagt, om namnbyten är bra eller dåliga finns det olika åsikter, för ni vet: "Dina sanningar är inte alltid mina".