Mats mening

Politik2011-01-08 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Vid telefonsamtal till myndigheter, banker och försäkringsbolag uppmanas man ofta av en inspelad dataröst att knappa in sitt ärende och avsluta med en fyrkant. När detta är klart kommer nästa uppmaning till knapptryckningar och nu gäller det personnummer. Därefter är det dags för beskedet om placering i telefonkö. Ibland meddelas hur lång den beräknade väntetiden är, men inte alltid.

Efter tålmodig väntan svarar så plötsligt en mänsklig röst. Efter presentation av ärendet kommer nästan alltid frågan: "Vilket personnummer har du?". Lätt överrumplad upplyser man om att det redan knappats in.

Svaret blir då nästan alltid: "Javisst, men jag är inte uppkopplad i det systemet".

Kan det vara så enkelt att allt detta knappande egentligen bara handlar om att sysselsätta kunden under telefonväntan?