Mats Mening

Politik2006-07-12 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
I förra veckan läste jag i "Bisons" krönika här i GT om en man som fått inkassobrev från Geab trots att han hade betalt räkningarna i tid. Geab ursäktade sig med att det var strul i det interna systemet och den ursäkten kände jag igen direkt. Har nämligen själv hört den ett antal gånger i samband med felaktiga fakturor de senaste tio åren. Varje gång har man dessutom optimistiskt meddelat att ett nytt faktureringssystem är på gång och då skall allt bli bättre.
Eftersom jag hyllar principen att elen skall köpas lokalt har jag trots alla hurtiga telefonförsäljare från andra elbolag försökt vara den gotländska leverantören trogen, men ofta har tilltron sviktat och detta beroende på just det snurriga faktureringssystemet. Precis varje gång som jag ändrat något i avtalet med Geab så har det som företaget själv uttrycker det blivit "strul" med fakturorna. Sista gången var det dessutom problem med den nya växelmodulen, vilket inte direkt underlättade möjligheterna att per telefon få rättelse på fakturorna!
Mitt råd till vår lokala elleverantör är: Utarbeta ett fungerande fakturerings- och telefonsystem och håll sedan fast vid detta. Man behöver inte alltid ligga i främsta ledet med all ny administrationsteknik. Kunderna uppskattar mer ett fungerande och pålitligt system, som förmodligen också kostar mindre och ger företaget bättre goodwill.