I dagens samhälle ska allt hela tiden gå snabbare och snabbare och det kanske får betraktas som en naturlig utveckling. Men ibland undrar man var gränsen går. I senaste numret av tidskriften Fokus Öresund berättas att Köpenhamns borgmästare Frank Jensen och Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu vill förkorta restiden mellan de båda städerna till 15 minuter. Detta kan ske genom byggande av tunnel under Öresund, vilken sedan ska trafikeras av metrotåg, alltså en utbyggnad av Köpenhamns tunnelbana till Malmö.
Dagens tågresa på Öresundsbron tar drygt en halvtimme. Var går gränsen för rimliga tidsvinster?
På tal om tunnlar, så invigdes förra helgen Citytunneln i Malmö, vilken också är en länk i trafiken mellan Malmö och Köpenhamn via bron. Det intressanta med detta tunnelbygge är att det blev nästan en miljard kronor billigare än budgeterat! Projektchefen Örjan Larsson säger till TT att framgångsreceptet är: "Det viktigaste är att få människor att fungera tillsammans. Det handlar mycket mer om det än om teknik".
Projektet har väckt stort intresse i byggbranschen och med tanke på alla turer kring vår kongresshalls byggekonomi borde Gotlands kommun ansluta sig till alla intressenter av tunnelbygget. För ett bygge som är budgeterat till 9,45 miljarder och sedan färdigställs för 8,5 miljarder måste betraktas som historiskt.