Mats Mening

Politik2006-08-05 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Även om jag brukar hylla kollektivtrafiken, så finns det också en del skönhetsfläckar och det gäller bland annat tidtabellerna för vissa linjer. Jag förstår att det måste vara ett jättejobb att pussla ihop bussar och chaufförers arbetstid till en fungerande tidtabell, men ibland känns den lite för optimistisk och orealistisk.
Som exempelvis anslutningsbussarna från hamnen till busstationen. En mycket frekventerad färja ankommer från Nynäshamn klockan 16.05 och bussen avgår 16.20. Med kanske över tusen båtpassagerare tar det en stund innan alla hinner få ut sitt bagage och följden blir att många missar bussen och därmed också den fortsatta resan från bustationen med de linjer som avgår klockan 16.30 och 16.40. Tro nu inte att denna beskrivning är en "hörsägnen", för en familjemedlem missade efter ankomst från Nynäs häromdagen bussen på just detta vis.
Måste faktiskt ta ett exempel till och det ligger mer på det trafiksäkra planet. Körtiden för linje 41 mellan Visby och Kräklingbo via Dalhem är angiven till 30 minuter! Det är en svår bedrift att klara, även om bussarna får köra 90 km/tim. Följden blir därför att bussen för det mesta är försenad och de gånger jag i sommar mött någon vid hållplatsen i Kräklingbo har ankomsten alltid varit 10 minuter efter tidtabell.
Med lite mer realism kunde åtminstone dessa skönhetsfläckar fixas vid nästa tidtabellsuppläggning och alla akterseglade resenärer på hamnen få en positivare bild av Gotlands kollektivtrafik.