Mats Mening

Politik2007-04-04 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Vårt gotländska energibolag GEAB har fått mycket kritik för virrvarret i sitt nya faktureringssystem och svårigheterna att komma fram per telefon till kundtjänsten för rättelse. Visst har det funnits fog för kritiken och jag har aldrig riktigt förstått varför man inte kan hålla fast vid fungerande system, utan ständigt måste byta med garanterat åtföljande problem.
Förresten skrev jag i inledningen "vårt" energibolag och det gjorde jag därför att jag inte tror att alla vet att Gotlands kommun äger en del av GEAB och kommunen är ju alla vi gotlänningar.
Ger man kritik skall man också vara bredd att dela ut beröm och det tänkte jag nu göra till GEAB för den utmärkta upplysningskampanjen om energispartips. Tillsammans med ett utskick av en gratis lågenergilampa till alla drygt 33 000 kunder finns också ett pedagogiskt exempel som visar att om alla mottagarna utnyttjar gratislampan, så motsvarar det ett års förbrukning av hushållsel hos alla hushåll i Gothem och Follingbo. En lågenergilampa sparar nämligen hela 80 procent energi.
Skulle kampanjen betygssättas blir det fem lampor av fem möjliga. När det gäller faktureringsrutinerna får det dock räcka med betyget ett stearinljus!