Maten ombord inte viktigast

Politik2011-03-17 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Destination Gotlands årliga Öppet Forum är ett ypperligt tillfälle för passagerarna att få svar på frågor och föra fram synpunkter.

Många saker som kommit upp i just dessa sammanhang har sedan lett till konkreta förändringar och förbättringar.

För rederiets del ges en möjlighet att visa upp hur svårt det kan vara att tillfredsställa alla resandes behov. Det den ena tycker är toppen tycker den andra är skräp.

Den största nyheten vid årets Öppet Forum var att det sändes via webben. Därmed kunde mötet följas även av dem som har anledning att ha de flesta frågorna: de som inte är skrivna på Gotland men reser mycket.

Alla de som "känner sig som gotlänningar" men inte bor här året runt är oftast de som har mest synpunkter. Och som inte är med i den ständigt pågående dialogen om trafikens utformning.

Ägaren Jan-Eric Nilsson gjorde också en pedagogisk förklaring av hur priserna sätts och informerade om att den sträcka som fungerar som jämförelse med gotlandstrafiken är Stockholm-Norrköping.

En enkelresa med SJ X2000 kostar mellan cirka 280-730 kronor, från den billigaste till den dyraste biljetten.

En vuxen betalar nu mellan 230-500 kronor enkel resa Nynäshamn-Visby. Alltså ordinarie pris, inte med Gotlandsrabatten.

Denna jämförelse fick i alla fall mig att få lite bättre distans till prisnivån i gotlandstrafiken.

Skillnaden är såklart att vi inte kan välja, vi måste köpa en Norrköpingsresa oavsett vart vi ska. Vi kan inte ta bilen och kanske dela på kostnaden genom att samåka med någon annan.

Gränsen mellan bofast och deltidsboende suddas ut mer och mer. Många bor på Gotland allt längre perioder under året för att till slut flytta hit för gott. Att utöka gotlandsrabatten till alla som har fastighet på ön är ett steg att anpassa trafikens utformning till hur människor lever i dag.

Tillgänglighet, förutsägbarhet och tillförlitlighet är ledord för gotlandstrafiken.

Om det sedan är mindre variation på menyn i restaurangen går det att leva med.