De flesta anser att Gotlandstilläggets nuvarande konstruktion inte är den bästa.
Att det inte tagits bort ännu, trots politisk enighet, beror på att ingen än så länge har kommit på en smartare lösning som fungerar bättre.
Nu vill oppositionen i riksdagen driva igenom en avveckling som ska ske "snarast", utan att det finns någon plan för hur stödet ska finansieras på annat sätt eller om stöd ska utgå över huvud taget.
Och detta sker mitt under pågående förhandlingar om ett nytt avtal för gotlandstrafiken där statens ingång är att minska antalet kronor till trafiken.
Med tanke på att frågan varit aktuell så länge är det ett mycket märkligt val av tidpunkt för handlingskraft för att få bort stödet.
Alliansens ursprungstext var att tillägget ska ses över men att man måste ta fasta på Tillväxtanalys granskning som problematiserar frågan och alliansen markerar att man inte får störa de pågående förhandlingarna genom att föra in en helt ny parameter i samtalen.
Den text som kommer att få majoritet i utskottet tack vare stöd från SD tar ingen hänsyn till de pågående förhandlingarna utan säger att tillägget ska avveckals snarast. Utan något förslag på alternativ för att lösa merkostnaderna för gods till och från Gotland.
Det är alltså i ett mycket känsligt skede som denna fråga lyfts, eller som Engelhardt uttrycker det, får en "rejäl skjuts framåt".
Det verkar som om glädjen att stoppa majoritet för alliansens förslag i riksdagen går före pragmatiska och bra lösningar för Gotland.
Det är bara att hoppas att Engelhardt har bra på fötterna när det gotländska näringslivet ringer och frågar hur man tänker lösa denna för Gotland avgörande fråga.